اعتیاد به مخدرها، چالش اساسی ایالات متحده

اعتیاد به مخدرها، چالش اساسی ایالات متحده
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آمبولانسی با شتاب در خیابانهای بالتیمور می رود تا به یک معتاد مواد مخدر کمک کند.

آگهی

آمبولانسی با شتاب در خیابانهای بالتیمور می رود تا به یک معتاد مواد مخدر کمک کند. معتاد امروز خوش شانس بود و زنده ماند، اما بسیاری دیگر که در اثر مصرف بیش از حد افیون-داروها (مسکنهایی که از مشتقات تریاک ساخته می شوند) دچار حمله می شوند می میرند. شمار مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد این داروها در یک دهه گذشته در ایالات متحده چهار برابر شده است.

شیوع دردهای مُزمن و هزینه های سرسام آورِ درمان، تجویز و استفاده مردم از افیون-داروها را به شدت افزایش داده است. در دو دهه گذشته، مسیر قانونیِ استفاده از این داروها (که پیشتر تنها برای دردهای ناشی از سرطان مجاز بود) برای انواع دردهای مزمن هموار شده و مردم مطلع شده اند که حق دارند برای درد نکشیدن از مُسکّنهای قوی استفاده کنند. اینها به همراه رقابت شرکتهای داروسازی در تولید و فروش افیون-داروها به بحران اعتیاد دامن زده است.

تجویز بی رویه این داروها از سوی پزشکان با این فرضِ اشتباه صورت می گیرد که افیون-داروها کارساز و بی خطر اند.

اما این باور به کلّی اشتباه است. مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد افیون-داروها (چه قانونی و چه غیرقانونی) (۴۷,۰۰۰ در سال) اصلی ترین دلیل مرگ غیرطبیعی در ایالات متحده است، بیش از تصادفات (۳۵,۰۰۰ نفر)، قتل (۱۶,۰۰۰) یا خودکشی (۴۳,۰۰۰). به عبارت دیگر، در این کشور، به شکل میانگین هر روز ۱۲۸ نفر در اثر مصرف بیش از حد مخدرهای دارویی، نظیر افیون-داروها و هروئین می میرند. )

لِنا وِن، کمیسر بهداشت بالتیمور می گوید: «متأسفانه تجویز افیون-داروها در ایالات متحده به شکل فراگیری بسیار زیاد شده است. چنانکه سهمِ سالانه هر آمریکایی به شکل میانگین، یک بطری از این مسکنهاست. جمعیت ما ۵ درصد کل جهان است و ۸۰ درصد کل اُپیوئیدها در اینجا تجویز می شود. آیا تمامِ این نیاز، واقعی است؟ البته که نه.»

شهر بالتیمور ایالت مریلند یک نمونه نوعی از شهرهای کرانه شرقی آمریکاست که بسیاری در گوشه و کنارِ آن با انواع اعتیاد به مواد مخدر دست به گریبان اند. نگرانی مردمی در این باره چنان زیاد است که برای نمونه، رای دهندگان در نیوهمپشایر و اوهایو بحرانِ اعتیاد به مواد مخدر (افیون-داروها) را مشکل شماره یک کشور دانسته اند.

شهر مونتگومری در شمال واشنگتن برنامه ای را برای مبارزه با مواد مخدر شروع کرده که شامل مبارزه با جرائم مربوط به مواد مخدر، آموزش، پیشگیری، درمان و بازپروری می شود. مارک شیلُر، افسر پلیس شهر منتگُمری کانتی در این باره می گوید: «ما جرائم سطحی را زیر نظر می گیریم. یعنی کارهایی نظیر آشوبگری و دله دزدی. عامل اولیه این ارتکاب این جرائم، استفاده از مواد مخدر است. سعی داریم به کمک به این افراد، (برای ترک اعتیاد) آنها را از گرفتار شدن در نظامِ جرائم قانونی دور نگه داریم.»

یکی از شرکت کنندگان در برنامه ترک اعتیاد، مایکل است، او یک فروشنده ۳۸ ساله است که سابقه اعتیادِ نوعی دارد: «نوشخواری در نوجوانی، اضافه شدن ماری جوانا، بعد افیون-داروها و در آخر هم هروئین.»

او که حالا یک معتاد در حال بهبودی است می گوید: «برخی از این مواد بسیار قوی هستند. ترک آنها چنان دردناک است که خیلی ها از روی ترس، اصلا تلاش نمی کنند مصرفشان را کنار بگذارند. در جلساتِ الکلی ها و معتادانِ گمنام برخی توانسته اند ۱۵، ۲۰ و ۳۰ سال پاک بمانند، زندگیِ کسی مثل من، بعد از یک بار مصرف یا نوشیدن اولین مشروب، تمام است.»

اعتیاد خانواده ها و جوامع را نابود می کند. دان وود، پدر یک معتادِ درگذشته است. او از مرگ پسرش در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر می گوید: «جنازه پسرم را پیدا کردم. رفته بودم داخل اتاقش، قبل از آن در بازپروری بود، اما وقتی من رسیدم چهارده ساعت از مرگش می گذشت. او ۳۲ سال داشت. در حال بهبودی بود و با اعتیادش کلنجار می رفت. شرکتهای داروسازی، دولت و حرفه پزشکی، همه در ایجاد این وضعیت مسئولند. این رویه باید عوض بشود، باید درمانِ این بیماری و کمک و بازپروریِ لازم فراهم شود.» دان وود حالا برای پیشگیری از اعتیاد و ترک آن به نوجوانان و خانواده ها کمک می کند.

کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۶ لایحه ای را در زمینه اعتیاد و بهبودی به تصویب رساند که به موجب آن میلیونها دلار برای پیشگیری و درمان اعتیاد اختصاص می یافت. هیلاری کلینتون، برنامه ای را برای پیشگیری و درمان اعتیاد و پشتیبانی از معتادان در حال بهبودی ارائه کرده است.

لِنا وِن، کمیسر بهداشت بالتیمور می افزاید: «تراژدی اینجاست که موضع علم در اینباره روشن است. علم به روشنی می گوید که اعتیاد یک بیماری است و درمانِ آن وجود دارد. درمان موثر را می شناسیم. می دانیم که بهبودی ممکن است. فقط منابع و قدرت سیاسی لازم برای عمل را نیاز داریم.»

«کارشناسان می گویند رسیدگی به مسأله سواستفاده از افیون-داروها و بحران اعتیاد، در امر بهداشتِ عمومی ضروری است. اما در مناظره های سیاسیِ اخیر، حرف چندانی از آنها زده نمی شود. یک چیز در این میان قطعی است، هرکس به کاخ سفید راه پیدا کند با این مشکلِ اساسی، که تهدیدی برای جامعه آمریکاست روبرو خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند