واکنش سپاه به ابلاغیه رهبر ایران در مورد عدم دخالت در انتخابات

واکنش سپاه به ابلاغیه رهبر ایران در مورد عدم دخالت در انتخابات
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دو مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با اشاره به ابلاغ سیاست های انتخاباتی از سوی علی خامنه ای رهبر ایران گفته‌اند که این نیروی نظامی هیچگاه در انتخابات دخالت نکرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: «نیروهای مسلح پیش از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخاباتی از سوی رهبر ایران هم در انتخابات دخالت نمی‌کردند٬ بلکه به کار روشنگری می‌پرداختند.»

معاون سیاسی سپاه پاسداران افزوده است منع دخالت در دسته‌بندی‌های انتخاباتی از سوی رهبر ایران در سیاست‌های کلی انتخاباتی به این معنا نیست که الزاما پیش از ابلاغ این سیاست‌ها، مسئله‌ای یا تخلفی صورت گرفته باشد یا در آینده بخواهد مسئله خاصی اتفاق بیفتد.

ابلاغ سیاست‌های #انتخابات توسط رهبر #ایران: تاکید بر آزادی و سلامت انتخابات https://t.co/GP4R7QVaZCpic.twitter.com/0btli34RZA

— euronews فارسی (@euronews_pe) October 15, 2016

وی با بیان اینکه باید بین تبیین و روشنگری و فعالیت سیاسی تمایز قائل شد» گفته است نیروهای مسلح باید «احزاب و گروه‌ها را به طور دقیق بشناسند تا خدای نکرده اگر حزبی یا گروهی انحراف پیدا کرد به عنوان چشمان بیدار مجموعه‌ای که حافظ امنیت و موجودیت نظام است وارد میدان شوند.

رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۴ مهرماه، سیاست‌های کلی انتخاباتی در ایران را در ۱۸ بند به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرد. در بند ۱۶ این سیاست‌ها، «جانبداری از داوطلبان» از سوی نیروهای مسلح و قوای سه‌گانه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ممنوع اعلام شده است.


علی سعیدی نماینده علی خامنه ای در سپاه (راست) و رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران

در واکنشی دیگر به ابلاغیه رهبر ایران، علی سعیدی نماینده رهبر در سپاه نیز در گفتگو با «صبح نو» دخالت در انتخابات توسط این نهاد نظامی را رد کرده و گفته است: «یک مسأله دخالت سیاسی سپاه است که در انتخابات هیچ گونه دخالتی نداشته است؛ دخالت به معنای اینکه وارد شود و مصداق تعیین کند یا به زور وادار کند به کسی رأی دهند؛ این اصلا ممنوع است و شان سپاه این نیست که وارد این مقوله‌ها شود. اما مرزبندی جریان‌ها و اندیشه‌ها و مرزبندی گروه‌ها و سازمان‌ها و مرزبندی جبهه خودی و غیرخودی را باید بیان بکنیم.»

نماینده ولی فقیه در سپاه گفته است که تنها کاری که این نیروی نظامی می تواند و مجاز است در انتخابات در ایران انجام دهد «بصیرت‌افزایی» است. آقای سعیدی همچنین در پاسخ به این پرسش که مهم ترین رسالت سپاه در ماه‌های پیش رو و انتخابات آتی ریاست جمهوری چیست نیز گفته است: «بالاخره برای سپاه اینکه چه دولتی در عرصه قدرت باشد یا چه مجلسی ما داشته باشیم از جهت بافت و شاکله آن مهم است. یعنی در میزان مأموریت و میزان حساسیت سپاه نوع چیدمان مجلس و دولت تأثیرگذار است. اگر مجلسی باشد با همه توان در راستای تحقق قانون اساسی و اصول و مبانی حضرت امام و رهبری، سپاه مأموریتش سبک‌تر خواهد بود.

این اظهارات سعیدی در حالی است که وی پیشتر شعار فراجناحی بودن و بی‌طرفی سپاه در انتخابات را «دروغی بزرگ» خوانده بود و گفته‌بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد