نماینده مجلس در گفتگو با یورونیوز: خواهان اجرای قانون و بازنگری در حکم نرگس محمدی هستیم

نماینده مجلس در گفتگو با یورونیوز: خواهان اجرای قانون و بازنگری در حکم نرگس محمدی هستیم
Copyright 
نگارش از فرشته قاضی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پروانه سلحشوری، یکی از ۱۴ نماینده مجلس ایران که در نامه ای به رئیس قوه قضائیه کشور خواستار بررسی مجدد پرونده نرگس محمدی، فعال حقوق بشر شده بود در گفتگو با یورونیوز می گوید که او و دیگر نماینده‌های امضا‌کننده این نامه خواستار اجرای قانون و بازنگری در حکم خانم محمدی براساس قانون هستند.

او در خصوص سخنان محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور که نامه نمایندگان مجلس را همسویی و همصدایی با دشمن خوانده می گوید که آقای منتظری به عنوان یک شخص حق اظهارنظر دارد ولی نمایندگانی که نامه را امضا کرده‌اند خواهان این هستند که نگاه رافت‌آمیز اسلامی شامل حال نرگس محمدی بشود.

روز شنبه ۲۵ مهر ماه، چهارده نماینده مجلس با انتشار نامه‌ای از صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه خواستند که شخصا درباره پرونده نرگس محمدی که به ۱۶ سال زندان محکوم شده تصمیم بگیرد و براساس رأفت اسلامی و با توجه به ایرادات حکم صادره، نسبت به تقاضای نقض حکم و رسیدگی مجدد در شعبه هم‌عرض، دستور اقدام مقتضی صادر کند.


محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور گفته است: «این افراد که نمایندگان مجلس خواستار حمایت از آنها هستند پرونده‌هایی دارند که از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.»

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید در گفتگو با یورونیوز می گوید: «نامه هنوز براي آقاي لاريجاني ارسال نشده بود كه در رسانه‌ها منتشر شد. ما به دنبال كار رسانه‌اي نبوديم بلكه بيشتر مي خواستيم بدون سر وصدا مشكل ايشان حل شود. هدف این بود که بتوانیم از یک نگاه مادرانه مشکل خانم محمدی حل شود.»

او می افزاید: «بسياري از همكاران ما در جريان نامه نبودند نه اينكه نخواهند امضا كنند. ارتباط قوه قضائيه با ما خوب بوده است. انشالله برای رياست محترم قوه قضائيه جناب آقاي لاريجاني درخواست ارسال می شود و ایشان هم جواب خواهند داد.»

نامه گروهی از نمایندگان #مجلس برای رسیدگی مجدد به پرونده نرگس محمدی https://t.co/68vbRsDMkfpic.twitter.com/d023tGcZr2

— euronews فارسی (@euronews_pe) October 16, 2016

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در واکنش به نامه نماینده‌های مجلس گفته است که «این افراد که نمایندگان مجلس خواستار حمایت از آن‌ها هستند پرونده‌هایی دارند که از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و نمایندگان قبل از نوشتن نامه در حمایت از عناصر مطرود، وضعیت پرونده آن‌ها را بررسی کنند و آن را مورد بررسی قرار دهند.»

او از نماینده‌های مجلس خواسته «مراقب حرکات و اعمال خود باشند تا این حرکت‌ها در راه خواسته‌های دشمن نباشد.» خانم سلحشوری اما می گوید: «ایشان حق اظهارنظر دارند به عنوان یک شخص و من نمی توانم بگویم اظهارنظر نکنند. حق طبیعی شان است و صحبت شان را کرده اند اما ما واقعا هم از نگاه دینی و هم از نگاه زنانه، مادرانه، این قصد را داشتیم وارد شویم که نگاه رافت آمیز اسلامی شامل حال کسی که بالاخره بیمار است و همه هم در جریان بیماری ایشان هستند، شود. بیشتر از این بعد وارد شدیم و اصلا هم این قصد را نداشتیم و دلمان نمی خواست که کسانی از این مطلب سوء استفاده بکنند. هدف اين بوده از یک نگاه دینی و مادرانه و زنانه تا جایی که قانون اجازه می دهد بتوان مشكل ايشان را حل كرد. ما چیزی فراتر از قانون نمی خواهیم. می خواهیم مجازات ايشان از نگاه قانون مورد بازبيني قرار بگيرد.»

خانواده نرگس محمدی می گویند «روند دادرسی و رفتارهایی که با او می شود خلاف قانون است.» خانم سلحشوری در این زمینه می گوید: «آنها ممکن است این اتهام را به قوه قضائیه وارد کنند ولي ما وارد این موضوع نمی شویم. ما از نگاه خودمان وارد موضوع می‌شویم همان مواردی که برای شما گفتم. اینکه از نظر قانونی ملاحظات را در مورد ایشان و وضع سلامتي شان را در نظر بگیرند و براساس قانون رفتار شود. من فکر نمی کنم قوه قضائیه ما هم بخواهد غیرقانونی عمل کند و انشاالله با حكم قانون در مورد ايشان بازنگري صورت گيرد.»


تقی رحمانی همسر خانم محمدی می گوید یکسال تمام به نرگس اجازه ندادند با بچه‌هایش به صورت تلفنی صحبت کند

سخنان دادستان در شان مقام حقوقی نیست

نرگس محمدی، فعال مدنی و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، در زندان اوین زندانی است. شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم ۱۶ سال زندان علیه خانم نرگس محمدی را به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل و اداره گروه لگام (لغو گام به گام اعدام) تایید کرده است که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۰ سال از این حکم، قابل اجرا است. خانم محمدی در پرونده دیگری در سال ۱۳۹۰ با اتهامات مشابه به ۶ سال زندان محکوم شده بود که به دلیل وضعیت وخیم جسمی و فلج عضلانی با قرار وثیقه از زندان آزاد شد او اما از ۱۵ اردیبهشت ماه در منزل مسکونی خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی درباره وضعیت این فعال حقوق بشر در زندان به یورونیوز می گوید: «آبان امسال مطابق قانون حکم قبلی نرگس تمام می شود. نرگس چون مریض بوده مدتی که بیرون از زندان بود قانونا باید جزو زندان‌اش حساب شود و یکی از عللی که حکم ۱۶ سال زندان به او داده‌اند شاید همین است. البته وکلا اعتراض کرده و پی گیر هستند ولی مساله، بیماری نرگس است که به دو بیماری جدی مبتلا است. آمبولی ریه و فلج عضلانی که به تصریح پزشک، در زندان تشدید می شود و با توجه به اینکه در زندان سعی می کنند پیشگیری کنند نه درمان، زندان طولانی مساله را خطرناک تر می کند.»

آقای رحمانی می گوید: «یکسال تمام به نرگس اجازه ندادند با بچه هایش به صورت تلفنی صحبت کند حالا البته بعد از یکسال محرومیت و اعتصاب غذایی که نرگس کرد اجازه می دهند شنبه ها به بچه ها زنگ بزند اما اجازه صحبت با من را ندارد.»

همسر نرگس محمدی در واکنش به اظهارات دادستان کل کشور می گوید که این اظهارات سیاسی و در شان یک مقام حقوقی نیست: «این مصاحبه در واقعیت تهدید نماینده‌های مجلس است نه تهدید نرگس. نماینده‌ها براساس دیدگاه خودشان نامه‌ای نوشته اند، نماینده ها با زبان خودشان نوشته‌اند و مصاحبه دادستان فقط برای مرعوب کردن و ترساندن آنها است باید حالا دید نماینده‌ها چگونه برخورد خواهند کرد. آنها در چارچوب وظایف نمایندگی حق دارند سئوال کنند من واقعا دوست دارم کمیسیون اصل ۹۰ کل پرونده و روند دادرسی نرگس را بررسی کند.»

تقی رحمانی: حکم #نرگس_محمدی امنیتی است https://t.co/ZFe9QqYkFcpic.twitter.com/i2oxBqtktY

— euronews فارسی (@euronews_pe) September 29, 2016

تقی رحمانی که ساکن کشور فرانسه است و دو فرزندش مدتی پیش و بعد از زندانی شدن نرگس محمدی به او ملحق شده‌اند می‌گوید: «آقای منتظری گفته ایشان(نرگس محمدی) وضعیت پرونده خوبی ندارد. خب باید مصداقی صحبت می کرد می گفت موارد اتهامی چی است. موارد اتهامی نرگس این است که برای هوای پاک اجلاس گذاشته هنرمندان و سینماگران امدند و حرف زدند. به اسیدپاشی به زنان اعتراض کرده خب اسیدپاشی کار درستی بوده؟ از حقوق زندانیان دفاع کرده خب نظام دادرسی برای زندانیان اهل سنت درست نبوده و این را همه می گویند. و با اعدام مخالفت کرده الان خود مسئولان می گویند اعدام محکومان موادمخدری درست نبوده. آقای منتظری بیاید اینها را توضیح دهد و حقوقی حرف بزند. این مصاحبه او زبان حقوقی نیست و در شان دادستان نیست که اینگونه حرف بزند.»

استقبال وکیل نرگس محمدی از نامه نمایندگان مجلس به قوه قضاییه برای بررسی مجدد حکم ۱۶ سال زندان https://t.co/vKmEGpiVKj#FreeNargespic.twitter.com/UwVX6yP2v1

— Nick Sotoudeh (@NickSotoudeh) October 18, 2016

علی مطهری، محمود صادقی، پروانه سلحشوری، فریده اولادقبا، طیبه سیاوشی، علیرضا رحیمی، پروانه مافی، فاطمه ذوالقدر، احمد مازنی، علیرضا محجوب، فاطمه سعیدی، هاجر چنارانی، ناهید تاج الدین و فاطمه زرآبادی، ۱۴ نماینده ای هستند که نامه به رئیس قوه قضائیه را امضا کرده اند. آنها در این نامه خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته اند: «صدور احکامی این‌چنینی برای منتقدان به نتیجه‌ای جز بالا بردن هزینه انتقاد سالم نمی‌انجامد و موجب دوری منتقدان از کشور و حاکمیت خواهد شد و این امر باعث جمود و رکود جامعه و دوری دگراندیشان و منتقدان از نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌شود.»

این نمایندگان، نرگس محمدی را شخصی دلسوز برای کشور خوانده‌اند که حتی از داخل زندان در انتخابات شرکت کرده و رای داده است. نمایندگان مجلس نوشته اند که او «۴۴ سال دارد و از بیماری خطرناک آمبولی ریه و فلج عضلانی رنج می‌برد و باید بستری شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مأموران با یورش به خانه نرگس محمدی، او را به زندان بردند

کدام نمایندگان پارلمان اروپا سالانه بیش از ۱۰۰ هزار یورو درآمد دارند؟

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند