عفو بین الملل: مکالمه روی «اسکایپ» و «اسنپ چت» امن نیست

عفو بین الملل: مکالمه روی «اسکایپ» و «اسنپ چت» امن نیست
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سازمان عفو بین الملل می گوید برخی از مهمترین اپراتورهای ارتباط اینترنتی، نظیر «اسکایپ» و «اسنپ چت» اقدامات لازم برای حفظ حریم خصوصی مخاطبانشان را انجام نمی دهند.

آگهی

سازمان عفو بین الملل می گوید برخی از مهمترین اپراتورهای ارتباط اینترنتی، نظیر «اسکایپ» و «اسنپ چت» اقدامات لازم برای حفظ حریم خصوصی مخاطبانشان را انجام نمی دهند. گروههای طرفدار حقوق بشر نزدیک به ۱۱ اپلیکیشنِ پُرکاربَر بازار را از نظرِ امنیتِ مکالمات سنجیده اند. نتایج این سنجش می گوید برخی شرکتها، اقداماتِ لازم برای حفظ حریم خصوصی کاربران را انجام نمی دهند.

سید علی شریف، از سازمان عفو بین الملل می گوید: «حفظِ حریم خصوصی، بخشی اساسی از حقوق بشر است. بنابراین وقتی افراد، پیغامی به خانواده و دوستانشان می فرستند می خواهند این پیغام خصوصی باشد و مایل نیستند که شرکتها یا دولتهایی که جاسوسی می کنند بتوانند این پیغامها را ببینند. به ویژه جوانانی در خطرند که پیوسته جزئیاتی از زندگی خصوصی خود را همراه با عکس و فیلم روی اپلیکیشن ها رد و بدل می کنند. با اینکه هیچ شرکتی، امنیت کاربران را تضمین نمی کند اما «مسنجر فیس بوک» و «واتس اپ» رتبه بهتری در این زمینه دارند.

آقای شریف درباره توان شرکتهای بزرگ در حفظ حریم خصوصی می گوید: «این شرکتها می توانند به سادگی از حریم خصوصیِ افراد محافظت کنند. آنها می توانند رمزگذاریِ قدرتمندی را برای ارسال پیامها به کار بگیرند تا فقط فرستنده و گیرنده پیام بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.»

«مسنجر فیس بوک» و «واتس اپ» به خاطر استفاده از رمزگذاری سرتاسرِ مکالمات، بالاترین امتیاز را در این سنجش کسب کرده اند. گزارش سازمان عفو بین الملل می گوید که رمزگذاری، باید یکی از ویژگیهای اساسی سامانه های پیام رسانی باشد.»

آقای شریف می افزاید: «اگر حالا نتوانیم به وسیله رمزگذاری های قوی، سامانه های حفاظتی استواری بسازیم، بیست سال بعد ناگهان می فهمیم که دیگر چیزی به نام حریم خصوصی به جا نمانده است.»

این اقدامات حفاظتی، برای روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر که معمولا هدف جاسوسی و جرائم سایبری هستند نیز امنیت بیشتری فراهم خواهد کرد. سازمان عفو بین الملل همچنین از تمامی شرکتهای ارتباطیِ اینترنتی خواسته تا جزئیاتِ سیاستها و خط مشی کاری خود را منتشر کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قانون محدود کننده آزادی رسانه‌ها در گرجستان؛ زد و خورد و دعوای دو نماینده در پارلمان خبرساز شد

واکنش‌ها به سفر پورن استار «طرفدار» فلسطین؛ عکس‌های ایرانی ویتنی رایت در شبکه‌های اجتماعی حذف شد

دیده‌بان حقوق بشر: اینستاگرام و فیسبوکِ «متا» پست‌های طرفداران فلسطین را سانسور می‌کنند