عراق بار دیگر پیشنهاد ترکیه برای مشارکت در نبرد موصل را رد کرد

عراق بار دیگر پیشنهاد ترکیه برای مشارکت در نبرد موصل را رد کرد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ترکیه بیم آن دارد که شهر سنی نشین موصل در شمال عراق و در نزدیکی مرز این کشور، به دست کردها و شیعیان مورد حمایت ا�

آگهی

عراق می گوید برای عملیات بازپس گیری موصل از داعش نیازی به یاری ترکیه ندارد. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا که روز جمعه وارد بغداد شد، امیدوار بود مقامات عراقی را قانع کند تا کمک ترکیه را بپذیرند. با این حال پاسخ مؤدبانه اما قاطعانه حیدر عبادی، نخست وزیر عراق به پیشنهاد ترکیه، آب سردی بود که بر سر فرستاده کاخ سفید ریخته شد.

آقای عبادی گفت: «نبرد موصل یک نبرد عراقی است. خود عراقی ها بهای آن را داده اند و خودشان برایش برنامه ریزی کرده اند. می دانم که ترک ها هم می خواهند مشارکت کنند، اما ما به آنها گفتیم خیلی ممنون، خود عراقی ها از پس آن بر می آیند.»

بن علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه سخنان همتای عراقی خود را «تحریک آمیز» خواند و اعلام کرد که نیروهای ترکیه در خاک عراق باقی خواهند ماند. او گفت کشورش «اقدامات خودش را انجام خواهد داد زیرا آمریکا و عراق به وعده های خود در مورد شرکت ندادن کردهای پ کا کا و شبه نظامیان شیعه در عملیات عراق عمل نکرده اند» و «این برای ترکیه راضی کننده نیست».

روز جمعه و در جریان دیدار اشتون کارتر از آنکارا، رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که نمی خواهد در نبرد موصل و شکست داعش تنها تماشاچی باشد. ترکیه بیم آن دارد که شهر سنی نشین موصل در شمال عراق و در نزدیکی مرز این کشور، به دست کردها و شیعیان مورد حمایت ایران بیفتد.

ارتش عراق در همان آغاز نبرد موصل در روزهای گذشته، شهر مرزی بعشیقه را که علاوه بر داعش هزاران تن از نظامیان ترکیه هم در آن مستقر هستند، به محاصره در آورد.

ارتش ترکیه در گذشته نیز چند بار وارد عراق شده است. ترکیه می گوید نیروهای خود را به درخواست اقلیم خودمختار کردستان به این منطقه می فرستد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

حملات شبه‌نظامیان عراق علیه آمریکا به درخواست فرمانده سپاه قدس ایران فروکش کرده است