موصل؛ منافع گروههای در حال نبرد با داعش

موصل؛ منافع گروههای در حال نبرد با داعش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی موصل، دومین شهر بزرگ عراق و با جمعیتی متکثر در ژوئن سال ۲۰۱۴ (خرداد ۹۳) بدست نیروهای داعش افتاد.

آگهی

گزارش تفصیلی

موصل، دومین شهر بزرگ عراق و با جمعیتی متکثر در ژوئن سال ۲۰۱۴ (خرداد ۹۳) بدست نیروهای داعش افتاد. پیش تر این شهر آخرین سنگر حزب بعث در زمان اشغال عراق بود و بعدتر نیز یکی از مراکز مهم القاعده محسوب می شد. موصل به دلیل دارا بودن ذخایر نفتی شهری استراتژیک بشمار می آید.

در اواخر ماه ژوئن همان سال ابوبکر البغدادی رسما خود را خلیفه دولت اسلامی خواند. اینگونه موصل تبدیل به مقر اصلی این گروه در عراق شد. به همین دلیل نیز تلاش داعش برای حفظ مواضعش در این شهر دارای اهمیتی نمادین است.

موصل دارای اهمیت ویژه ای برای گروههای درگیر است. گرچه باز پس گیری شهر بسیار مهم قلمداد می شود، با این حال نحوه تعامل میان گروههای درگیر در کشوری که از تفرقه قومی رنج می برد مهمتر است.

نیروهای ارتش عراق، قبیله های سنی نشین که از سوی ترکیه حمایت می شوند، پیشمرگه های کرد و نیروهای ائتلاف غربی در شکست داعش نقش خواهند داشت.

اکنون بین ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر از نیروهای داعش در حال نبرد با ۵۰ هزار نفر از نیروهای ارتش ترکیه، کرد، ارتش عراق و شبه نظامیان شیعی مورد حمایت ایران هستند. از سوی دیگر ۵۰۰۰ نیروی آمریکایی و ۵۰۰ نیروی فرانسوی نیز در نبرد با داعش حضور دارند.

دولتمردان عراقی تلاش کرده اند تا رضایت گروههای سنی را برای آزادی موصل بدست آورند.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق همزمان با آغاز عملیات موصل گفته بود: «بزودی آزادسازی موصل را جشن خواهیم گرفت و شهری با حضور همه اقوام و مذاهب خواهیم ساخت.»

برای جلوگیری از هرگونه افراط گرایی، به شبه نظامیان شیعی دستور داده شده است به شهر وارد نشوند. ولی آیا در صورت پیروزی، سنی ها در آینده سیاسی این شهر نقش خواهند داشت؟

پیشمرگه های کرد که از آغاز در خط مقدم نبرد با نیروهای داعش قرار داشتند خواهان گسترش دادن قلمرو کردستان عراق هستند. دولت ترکیه مخالف حضور پیشمرگه ها در این ناحیه است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه موصل را بخشی از میراث تاریخی ترکها می داند. این شهر در گذشته بخشی از امپراطوری عثمانی بشمار می آمد.

رجب طیب اردوغان با شروع نبرد موصل گفته بود: «ما می خواهیم هر جا که نیازمند پاسداری از آزادی و آینده مان هستیم حضور داشته باشیم. این نقطه اکنون موصل است. بنابراین در موصل حاضر خواهیم شد.»

نیروهای سازمان ملل هفته گذشته اعلام کردند در نبرد موصل نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر آواره و شمار زیادی از ساکنان شهر به عنوان سپر دفاعی بکار گرفته خواهند شد. این سازمان برای امداد رسانی به ساکنان موصل تقاضای بودجه یک میلیارد دلاری کرده است که تاکنون تنها ۲۳۰ میلیون دلار به صندوق این نهاد واریز شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طوفان شن موصل عراق را در بر گرفت

سیل در آنتالیای ترکیه دستکم یک قربانی گرفت

آتش‌سوزی‌های یونان؛ تلاش آتش‌نشانان برای نجات صومعه‌ای در نزدیکی آتن