کابینه مردانه روحانی؛ در ترمیم کابینه هم زنان سهمی نیافتند

کابینه مردانه روحانی؛ در ترمیم کابینه هم زنان سهمی نیافتند
Copyright 
نگارش از فرشته قاضی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران سه وزیر پیشنهادی خود برای وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و همچنین آموزش و پرورش را به مجلس این کشور معرفی کرده است. در میان وزرای پیشنهادی، اقلیت های دینی و زنان سهمی نیافتند.

عبدالکریم حسین زاده، نائب رئیس فراکسیون امید و نماینده اهل سنت در مجلس در نامه ای به رئیس جمهور عنوان کرده بود: «اصلاح‌طلبان، زنان و همین‌طور اقليت‌ها سه گروهی هستند که تاکنون در کابینه مورد بی‌توجهی واقع شده‌اند و اگر دولت می‌خواهد با ترمیم کابینه به مطالبات مغفول‌مانده پاسخ دهد، باید در معرفی وزرای جدید به این سه گروه توجه کند.»

سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران و دیگر عضو فراکسیون امید مجلس اما در گفتگو با یورونیوز می گوید از معرفی زنان به عنوان وزیر در این سه وزارتخانه خیلی استقبال نمی کند.

علی جنتی، محمود گودرزی و علی اصغر فانی، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش استعفا داده اند. رضا صالحی امیری، مسعود سلطانی فر و فخرالدین احمدی آشتیانی سه گزینه ای هستند که حسن روحانی در جهت ترمیم کابینه خود به مجلس پیشنهاد داده است؛ افرادی که پیشتر و در مجلس نهم که اصولگرایان تندرو اکثریت را داشتند، نتوانسته بودند رای نمایندگان را برای نشستن بر مسند وزارت کسب کنند.

اما چرا در بحث ترمیم کابینه هم زنان سهمی از وزارت نیافتند؟ سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون امید و فراکسیون زنان مجلس به یورونیوز می گوید: «شاید خانمی که برای این سه موقعیت فرهنگی، توانایی داشته باشد پیدا نکردند. چون این سه وزارتخانه موقعیت خاص دارند. ما هم البته خیلی استقبال نمی کنیم از اینکه خانم ها این مسولیت را بپذیرند.»

او توضیح می دهد: «الان یک مقدار زیادی مشکلات فرهنگی که وجود دارد و شاید خانم ها برای کارهایی که شرایط مناسب تری برای فعالیت دارد معرفی شوند بهتر است. الان خانم ابتکار(رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست) حتی با اینکه کارشان تخصصی است سختی ها را تحمل می کند و خیلی هم خوب است. مثلا وزارت بهداشت ودرمان؛ البته آنجا هم مشکلات مالی است ولی خانم های زیادی هستند که می توانند مسولیت را قبول کنند.»

او در پاسخ به این سوال که یعنی شما فکر می کنید از خانم ها کسی که شایستگی این وزارت خانه ها را داشته باشد نیست یا اینکه وضعیت این وزارتخانه ها به نحوی است که کسی نمی تواند کار کند؟ می گوید: «نه منظورم این نیست که کسی نمی تواند کار کند چون یک مقداری اظهارنظرهای مختلف در مورد فعالیت های یک وزیری که توی وزارت ارشاد کار می کند یا جای دیگر می شود ما ترجیح می دهیم الان توانایی خانم ها با این وزارتخانه ها مورد سنجش قرار نگیرد. قبلا خانم دستجردی که وزیر بهداشت و درمان بود واقعا خیلی خوب عمل کرد و چون تخصصی بود خیلی درگیری فرهنگی نداشت. به نظرم می آید که یک مقداری باید دولت وارد فاز عملیاتی تفکر آقای روحانی بشود بعد ما توی این وزارتخانه های فرهنگی آن موقع می توانیم خانم هم داشته باشیم.»

در کابینه حسن روحانی تنها دو زن در سطح معاونت حضور دارند. معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و معاون رئیس جمهوری و همچنین شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده. در سطح وزارت و معاونت وزارتخانه ها اما زنان تاکنون سهمی از دولت یازدهم نداشته اند.

فراکسیون زنان مجلس در نامه ای به حسن روحانی از او خواسته است که «در برهه حساس و در آستانه انتخابات با الزامی کردن انتخاب معاونت‌ها و مدیران ارشد وزارتخانه‌ها از میان زنان توانمند کشور بارقه امید را در دل آنان ایجاد کرده و یکی از مطالبات بحق حوزه زنان را جامه عمل بپوشانید.» خانم جلودارزاده درباره این نامه به خبرگزاری ایلنا گفته است «درصورتی که از قبل در جریان این ترمیم‌ها بودیم، خانم‌هایی را برای وزارت به دولت پیشنهاد می‌کردیم، اما حداقل خواسته فراکسیون زنان این است که لااقل در امور فرهنگی، مسائل مربوط به جوانان و زنان و همچنین امور آموزشی و پرورشی توجه بیشتری به زنان می‌شد و در معاونت‌های مختلف وزارتخانه‌ها از این نیروهای توامند استفاده می‌شد.»

مرضیه وحیدی دستجردی، تنها وزیر زن طی ۳۸ سال گذشته و پس از روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی بود که در دولت محمود احمدی نژاد بر مسند وزارت بهداشت و درمان نشست هرچند که او هم از سوی احمدی نژاد برکنار شد.


مرضیه وحیدی دستجردی، تنها وزیر زن در دوران جمهوری اسلامی بود. پیش از انقلاب ایران فرخ‌رو پارسا و مهناز افخمی به مقام وزارت رسیده بودند

سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون زنان مجلس به یورونیوز می گوید که از نظر او زنان بهتر است در جایگاه ها و وزارتخانه های تخصصی معرفی شوند که بهتر بتوانند کارایی خود را نشان دهند. او سه گزینه معرفی شده از سوی آقای روحانی به مجلس برای ترمیم کابینه را “آقایان خیلی خوبی” توصیف می کند که «قبلا هم معرفی شده بودند. حتی آقای نجفی که قرار بود معرفی شود گزینه خیلی خوبی هستند هم تجربه وزارت و کار اجرایی دارند هم تخصص دارند برای رشته ای که معرفی شدند فکر می کنم از قبلی ها موفق تر باشند.»

در حالیکه گمانه زنی ها و اخبار غیر رسمی از معرفی محمدعلی نجفی، وزیر پیشین آموزش و پرورش از سوی حسن روحانی برای این وزارتخانه حکایت داشت اما در لحظات آخر به جای او، فخرالدین احمدی آشتیانی معرفی شد. اما چرا آقای نجفی از سوی رئیس جمهور ایران معرفی نشد؟ سهیلا جلودارزاده می گوید: «من فکر می کنم چون قرار بود ستاد انتخاباتی آقای روحانی را هم مدیریت کنند شاید ترجیح داده اند که آن کار را انجام دهند.»

محمود صادقی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در مصاحبه با رسانه های داخل ایران گفته است که تغییر آقای نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عجیب بود و عامل غیرمنتظره ای در اخذ این تصمیم دخیل بوده. سهیلا جلودارزاده اما می گوید: «از موقعی که تغییر کرده من تحلیل جدیدی ندارم، ولی فکر می کنم قرار است مسولیت ستاد انتخابات را داشته باشد چون مدیریت آنجا در این شرایط خیلی مهم است و آقای نجفی هم خیلی فرد جاافتاده و مجربی هستند و می توانند این کار را انجام دهند. انتخابات شوراها هم در پیش است و ایشان قبلا [عضو] شورا بودند و فکر می کنم شاید به این مربوط باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد