مراکش؛ مشارکت مدنی شهروندان کازابلانکا برای حفاظت از محیط زیست

مراکش؛ مشارکت مدنی شهروندان کازابلانکا برای حفاظت از محیط زیست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جامعه مدنی در مراکش نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست دارد.

آگهی

جامعه مدنی در مراکش نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست دارد. در کازابلانکا، جوانان مراکشی بطور خاص در کارزارهای حفاظت از محیط زیست، مشارکت فعال دارند. آنها انجمنهایی را برای آگاهی رسانی نسبت به مسئله محیط زیست در کازابلانکا به راه انداخته اند.

انجمن موسوم به «بحری» یا « دریای من» یکی از انجمنهایی است که برای پاکیزه نگه داشتن شهر و ساحل در مراکش فعالیت می کند. این انجمن از زمان تاسیس در سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون بیش از ۲۷ عملیات پاکسازی در شهرهای مختلف مراکش انجام داده است. در آخرین عملیات این انجمن در کازابلانکا بیش از ۵۰۰۰ داوطلب شرکت کردند.

سعد عبید، مدیر انجمن که با بخش جمع آوری زباله در شهرداری کازابلانکا نیز همکاری می کند، می گوید: «من به عنوان یک جوان مراکشی، نسبت به آینده کشورم احساس مسئولیت می کنم. انجمن “بحری” را تاسیس کردم چون از زندگی در یک شهر آلوده، خسته شده بودم. دلم می خواهد فرزندانم در شهر و ساحل تمیز بزرگ بشوند، نه در شهری که در گوشه و کنارش زباله وجود دارد. در حال حاضر برای جمع آوری زباله ها با رفتگران شهرداری کازابلانکا همکاری می کنیم.»

مصطفی رفتگر شهرداری است که در انجمن «بحری» برای بازیافت زباله ها فعالیت می کند. کار او این است که هر روز بطریهای پلاستیکی، کارتن و زباله های خشک را جمع آوری کند. او می گوید: «می خواهیم کشورمان را تمیز نگه بداریم. دلمان نمی خواهد در خیابانهای شهر آشغال و زباله باشد. امیدوارم که مردم در این برنامه بازیافت و تفکیک زباله ها همکاری کنند. چون این کار به نفع همه است.»

حفاظت از محیط زیست نیاز به اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت در مردم نیز دارد. این کاری است که انجمن موسوم به «شهر بدون زباله» انجام می دهد.

جوانان این انجمن برای آگاهی دادن و اطلاع رسانی، از شبکه های اجتماعی مثل یوتیوب و فیس بوک استفاده می کنند. بنیانگذار انجمن می گوید که برگزاری بیست و دومین کنفرانس جهانی تغییرات آب وهوایی در مراکش، فرصتی است تا انجمن درباره تغییرات اقلیمی هم اطلاع رسانی کند.

وی می افزید: «امروز مراکش با چالشهای زیادی در مورد تغییرات آب و هوایی روبروست. از نظر ما راه حل کلیدی تغییر ذهنیت مردم است. باید به جوانان اجازه داد صحبت کنند و راه حلهایی را انتخاب کرد که در دسترس همه باشد.»

جوانان در بیست و دومین کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد که از هفتم تا ۱۸ نوامبر در این کشور آفریقایی برگزار می شود، بسیار فعال خواهند بود.

During the Caravan of COP22, we clean, we plant, we paint, we build while promoting volunteering. Thanks to all the volunteers in tangier. pic.twitter.com/RuVWvWv6hd

— Saadabidofficiel (@Saaido) October 30, 2016

مدیر کمیته مشارکت مدنی در بیست و دومین کنفرانس تغییرات آب و هوایی (COP22) می گوید که جوانان طی این رویداد خواهند توانست دیدگاههای خود را به اشتراک بگذارند.

وی می افزاید: «طی چند روز نشست جهانی تغییرات آب و هوایی، انجمنها خواهند توانست دیدگاهها و پیشنهادات و طرحهایشان را مطرح می کنند. آنها فرصت خواهند داشت هم برای پروژه هایشان با مقامات دولتی بحث و گفتگو کنند، و هم بر تصمیمات شرکت کنندگان در کنفرانس تاثیر گذار باشند. در کشوری مثل مراکش که بیش از نیمی از جمعیت آن کمتر از ۲۵ سال سن دارد، حضور جوانان مهم است. زیرا اگر جوانان امروز درگیر مسائل مربوط به محیط زیست نشوند، کره زمین دیگر قابل زیستن نخواهد بود.»

#COP22 5 climate finance topics to watch at COP22 in Marrakech
https://t.co/F6JtTvpjCLpic.twitter.com/uvJZGPtooz

— Cop 22 Marrakech (@Cop22_Forum) October 26, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صعود میلیون‌ها نفر از کوه فوجی ژاپن؛ زنگ خطر تبعات محیط زیستی به صدا درآمد

رای بی‌سابقه دادگاه در آمریکا؛ شکایت کنشگران جوان علیه تخریب محیط‌زیست به نتیجه رسید

مکعب‌های جادویی در چین؛ بطری پلاستیکی از شما، تی‌شرت و کیف پارچه‌ای از ما