هفته مُد پاکستان؛ دفاع مُد از حقوق زنان

هفته مُد پاکستان؛ دفاع مُد از حقوق زنان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هفته مُد پاکستان، دهمین سالگرد برپایی خود را در حالی جشن گرفت که «رُزینا مُنیب» طراح پاکستانی با مجموعه لباس تازه خود به نام «رنگهای زندگی» در این رویداد فرهنگی هنری شرکت…

آگهی

هفته مُد پاکستان، دهمین سالگرد برپایی خود را در حالی جشن گرفت که «رُزینا مُنیب» طراح پاکستانی با مجموعه لباس تازه خود به نام «رنگهای زندگی» در این رویداد فرهنگی هنری شرکت کرد. اما او این بار به همراه «مختاران بی بی»، زنی که قربانی تجاوز گروهی در پاکستان شده بود، روی سن ظاهر شد.

«مختار» که می بایست طبق سنتِ روستایی، بعد از تجاوز خودکشی می کرد، تسلیم نشد و متجاوزانش را با حکم دادگاه به زندان انداخت. بی تفاوتی پلیس و سواستفاده جنسی از زنان و دختران در پاکستان چالشی جدی است.

«رُزینا مونیب» طراح مُد در این باره می گوید: «می خواهم به زنان نشان بدهم که اگر قربانی بدرفتاری و بی عدالتی شده اند باید آن را ابراز کنند نه اینکه این واقعیت و عاملانِ آن را پنهان کنند. در عوض شما باید چنین افرادی را رُسوا کنید چون آنوقت آنها هستند که باید صورتشان را بپوشانند. این مشکلات تقریبا در تمامی خانه ها هست.»

پس از علنی شدن ماجرای مختار، زنان و دختران بسیاری علناً از رفتارهای مشابه شکایت کرده اند.

«مختاران بی بی» خود می گوید: «می گفتند زن نباید صدایش را بلند کند. اما می بینید که زن هم می تواند صدایش را به گوش دیگران برساند و برای حقوقش بجنگد. من می خواهم صدای زنانی باشم که از شرایطی شبیه من رنج می برند. هر قدمِ من برای آنهاست. گذشته من عوض نمی شود، اما من می توانم برای نسلهای آینده بجنگم.»

حالا مجموعه لباسهایی چون «رنگهای زندگی» تلاش دارند، با رنگهای زنده، و پارچه های پر نقش و زیبا، زیباییِ هویت و جایگاه اصیل آدمی را به زنان و مردان آینده پاکستان یادآوری کنند.

«ایزابل سیرا رضوان» یکی از طراحانی بود که با مجموعه لباسهای لوکس ویژه عروسی در این هفته مُد پاییز-زمستانه شرکت کرد. مجموعه لباسهای فصل آینده «دیپاک اند فهاد» نیز در بر دارنده ترکیب طرحها و رنگهای سنتیِ ملایم و چشم نواز برای لباسهای مردانه بود.

بیش از بیست طراح در تازه ترین هفته مُد پاییز-زمستان در کراچی مجموعه لباسهای خود را ارائه کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی

رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان

«گاه و بیگاه» با هوش مصنوعی؛ بیتل‌ها پس از ۵۴ سال به صدر جدول ترانه‌های محبوب بریتانیا رسیدند