جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه: امسال، سال تعیین سرنوشت جنگ سوریه است

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه: امسال، سال تعیین سرنوشت جنگ سوریه است
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران می‌گوید که سرنوشت جنگ سوریه که از سال ۲۰۱۱ تاکنون ادامه دارد، امسال تعیین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا سردار اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه روز شنبه ۱۵ آبان ماه در سخنانی آمریکا را به عنوان آغازگر جنگ سوریه معرفی کرد و گفت: «امسال، سال تعیین سرنوشت جنگ سوریه است. البته این جنگ ادامه دارد و اینطور نیست که با حوادث سوریه و عراق به پایان رسد؛ چراکه این جنگ جنگی براساس هویت و بود و نبود است.»

ایران از ابتدای ناآرامی‌های سوریه همواره گفته است که حضور نظامی این کشور صرفا مستشاری است. با این حال بسیاری از کشورها ایران را متهم می‌کنند که جنگجویانی را در داخل سوریه تحت فرمان خود دارد. در همین رابطه روز پنجشنبه ۱۳ آبان ماه رئیس سابق سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل با اشاره به نقش ایران در سوریه گفته بود که جمهوری اسلامی ۲۵ هزار شبه‌نظامی شیعی را در سوریه تحت فرمان دارد که با مخالفان بشار اسد می‌جنگند و نه گروه داعش.

پیشتر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفته بود علت اصلی دفاع ایران از حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه، حمایت دمشق از تهران در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق بوده است. آقای سلیمانی همچنین گفته بود که گروه داعش، نه برای سوریه بلکه برای ضربه زدن به ایران تشکیل شده است.


حسین همدانی، از فرماندهان ارشد سپاه که در حلب سوریه کشته شد در دوران سرکوب اعتراضات ۸۸، فرماندهی مقابله با این اعتراضات در تهران را بر عهده داشت.

جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه با تشریح اوضاع فعلی جنگ در استان حلب سوریه گفت: «امروز می‌بینیم که چه فشاری در جبهه جنگ وجود دارد، بطوری که هفته گذشته حداقل ۱۰ هزار نیروی جدید تروریست به حلب آمده‌اند و در ۳۰ نوبت دست به حمله‌های انتحاری زده‌اند.»

در هفته‌های اخیر جنگ در حلب شدت گرفته و ساکنان بخش شرقی این شهر در محاصره نیروهای دولت سوریه قرار گرفته‌اند و از هوا نیز توسط هواپیماهای روسی و سوری بمباران ‌می‌شوند. روسیه نیز در کنار ایران از حامیان اصلی دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است.

سردار قاآنی افزود: «جنگ سوریه جنگ بسیار اساسی است و انسان‌هایی بسیار مستحکم و محکمی را می‌خواهد که در صحنه نبرد حاضر باشند. ما امروز برای سوریه نیازمند فرماندهانی هستیم که بتوانند اراده جمهوری اسلامی را به دشمنان تحمیل کنند.»

جانشین فرمانده سپاه قدس در ادامه گفت: «دشمنان برداشت‌شان این بود که بزودی در جنگ سوریه به پیروزی می‌رسند، حتی اردوغان در میانه ماه رمضان گفته بود که ما نماز عید فطر را در مسجد اموی می‌خوانیم در حالی که خود اردوغان در این جنگ کسی نیست اما دشمنان این برداشت را داشتند که به سرعت در سوریه به پیروزی می‌رسند.»


قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران گفته بود گروه داعش، نه برای سوریه بلکه برای ضربه زدن به ایران تشکیل شده است.

این فرمانده سپاه در بخش دیگری از سخنان خود به نقش حسین همدانی در جنگ سوریه اشاره کرد و با تمجید از وی گفت: «زمانی که شهید همدانی فرماندهی نیروهای مستشاری را در سوریه به عهده گرفت شرایط این کشور به شکلی بود که اگر هواپیمایی می‌خواست در فرودگاه دمشق بر زمین بنشیند با خمپاره از آن استقبال می‌شد و تکفیری‌ها نیز کاخ ریاست جمهوری را با خمپاره می‌زدند و تا پشت سفارت ایران در سوریه جلو آمده بودند. اما شهید همدانی به صحنه آمد و فرماندهی را بر عهد گرفت.»

حسین همدانی، از فرماندهان سپاه پاسداران ایران ۱۶ مهر ماه سال گذشته در شهر حلب سوریه کشته شد. این فرمانده ارشد سپاه پاسداران در دوران اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸، فرماندهی مقابله با این اعتراضات در تهران را بر عهده داشت.

بحران سوریه که از ژانویه سال ۲۰۱۱ آغاز شده قربانیان بسیاری داشته است. به گفته برخی سازمان‌های بین‌المللی تعداد قربانیان جنگ تا سال ۲۰۱۵ بین ۲۲۰ هزار نفر (برآورد سازمان ملل) تا ۳۱۰ هزار نفر (برآورد دیده‌بان حقوق بشر) بوده‌ است. حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز در این جنگ آواره شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسماعیل قاآنی: شاید کسانی در خانه خودتان انتقام خون حاج قاسم را از شما بگیرند

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟