کشف فسیل نادر از مغز یک دایناسور در بریتانیا

کشف فسیل نادر از مغز یک دایناسور در بریتانیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دانشمندان می گویند که اولین فسیل بافت مغزی دایناسور را کشف کرده اند.

آگهی

دانشمندان می گویند که اولین فسیل بافت مغزی دایناسور را کشف کرده اند. تصور می شود که این فسیل که در نگاه اول یک سنگ ساده به نظر می آید، بافت مغزی دایناسوری متعقل به گیاه خواران عظیم الجثه مانند ایگوآنودون است.

یک فسیل شناس با نام جمی هیسکاک، سال ۲۰۰۴، در ساحل شنی بکسیل-آن-سی در بریتانیا، آنچه او «ریگ های قهوه ای رنگ» می نامید را کشف کرد. اکنون پس از دوازده سال، با تحقیقات دیرینه شناسان مشخص شد که این سنگ، فسیل مغز یک دایناسور است.

دانشمندان دیرینه شناس معتقدند که سر این دایناسور مدتی پس از مرگ در گل و لای ته باتلاق و یا مرداب دفن شده است. همین موضوع، بافت های نرم مغز را پیش از فاسد شدن به مواد عالی (معدنی) تبدیل کرده است.

الکس لیو، دانشمند دیرینه شناس دانشگاه کمبریج در این مورد گفت: «وقتی این دایناسور مرد، حداقل قسمت سرش در آب بود. پس احتمالا بصورت وارونه در باتلاق فرو رفته و مغز او در محور خود چرخیده و به سمت ته آبگیررفته است. در این قسمت از آبگیر ما بافت های غشا مغزی بهتر محافظت شده ای را پیدا کردیم.»

دانشمندان بر این باورند که ساختار این فسیل بافت مغزی به ساختار مغز حیوانات حال حاضر از نسل دایناسورها، مانند بعضی پرندگان و تمساح ها شبیه است.

دیوید نورمان، دانشمند دیرینه شناس از دانشگاه کمبریج می گوید: «این نمونه شگفت انگیز نه تنها ساختار و بافت شامه و مننژ که غشای سخت محافظ مغز هستند را حفظ کرده، بلکه عمل معدنی شدن، رگهای خونی این غشا و حتی مویرگها و مقدار کمی از بافت مغز را که بلافاصله بعد از غشا قرار دارد را نیز توانسته حفظ کند.»

پیش ازاین بارها جمجمه دایناسورها کشف شده اند اما پیدا کردن فسیل مغز بسیار نادر است. این اولین بار است که بافت نرم مغز این جانداران منقرض شده کشف می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما

دیدگاه‌های تازه و مقالات علمی دربارهٔ جوّ مریخ؛ حاصل طرح فضایی امارات