چرا ترامپ برنده شد؟

چرا ترامپ برنده شد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مردم ایالات متحده دونالد ترامپ را برای ریاست جمهوری برگزیدند.

آگهی

مردم ایالات متحده دونالد ترامپ را برای ریاست جمهوری برگزیدند. تاجری که اکنون به عنوان رهبری جهانی پا به صحنه سیاست می گذارد. اما گویی حرفهای جنجالی او، تأثیری بر روند پیروزی اش نداشته است.

حرفهای تُند او درباره زنان و اینکه گفته بود فورا مجذوب زیبارویان می شود و آنها را می بوسد در کنار حمله تندش به خبرنگار زنی که او را به سختی به پرسش کشیده بود فراموش نمی شود.

او گفته بود: «فورا جذب خوشگل ها می شوم و شروع می کنم به بوسیدنشان. مثل آهن که جذب آهنربا می شود. وقتی شروع کردید آنها هم می گذارند پیش بروید و هر کاری دلتان خواست بکنید.» او در انتقاد از زن خبرنگاری که او را در مصاحبه تلویزیونی به شدت پرسش کشیده بود افزوده بود: «(از عصبانیت) خون داشت از چشمها و از همه جایش می زد بیرون»

ترامپ بعد خواستار جلوگیری کامل از ورود مسلمانان به ایالات متحده شد و مکزیکی ها را متهم کرد که مشاغل و پول شهروندان آمریکایی را به تاراج می برند. ترامپ درباره مسلمانان با لحن یک بیانیه اعلام کرد: «دونالد جِی ترامپ، خواستار جلوگیری کامل از ورود مسلمانان به ایالات متحده است.» و درباره مکزیکی ها افزود: «مکزیک … گرچه من به این کشور احترام می گذارم، اما آنها دارند مشاغل ما را می برند. کارخانه های ما را می برند. پول ما را می برند. آنها دارند همه چیز ما را می برند.»

میلیاردرِ املاک و مستغلات و ستاره «رئالیتی تی وی» (reality TV) با شعار «من همان چیزی را می گویم که همه فقط فکرش را می کنند» بسیاری را به سوی خود کشید. منتقدانش او را «زن ستیز» و «نژادپرست» پرست می نامند و او این ادعاها را رد می کند.

او آمریکای درمانده ای را ترسیم کرد که چین، روسیه و داعش آن را به زانو درآورده اند و شرکتهای بزرگ و سیاستمداران بدنهاد رویای آن را تباه کرده اند و مدعی شد که تنها خودش می تواند دوباره این کشور را احیا کند.

ترامپ می گوید:«زنان و مردانِ فراموش شده کشور ما دیگر فراموش شده نخواهند بود.»

ترامپ سراغ کسانی رفت که از جامعه طرد شده اند و در حاشیه مانده اند؛ آنها که می بینند زندگی شان هر روز بدتر می شود و در پی زندگی بهتر، نومیدانه دست به هر کاری می زنند. آخرین آمارها در ایالات متحده این نکته را روشن می کند.

آمارها نشان می دهد سرمایه میانگین یک فرد در ایالات متحده ۳۹ هزار دلار است. درحالیکه همین رقم در اسپانیا ۵۲ هزار دلار برای هر نفر است. سه درصد از ثروتمندان این کشور ۵۴ درصد کل سرمایه آن را در اختیار دارند. و سهم سرمایه ۹۰ درصد از غیرثروتمندان، تا ۲۴.۷ درصد اُفت کرده است. حتی امید به زندگی در میان فقیران ۱۴ درصد از اغنیا کمتر است. بیش از ۱۴ درصد مردم ایالات متحده زیر خط فقر اند. و بر اساس همین آمارها، نزدیک به یک سوم کودکان این کشور نیز در فقر به سر می برند.

درحالیکه آمار رسمی بیکاری، اندکی بیش از ۵ درصد را نشان می دهد، تازه ترین آمارها می گویند ۹۲ میلیون آمریکایی یعنی بیش از ۳۷ درصد شهروندان بالای ۱۶ سال، نه تا کنون استخدام شده اند و نه حتی تقاضای شغل داده اند. تمامی این افراد در آمارها، در گروه افراد «خارج از نیروی کار» جا گرفته اند. گروهی که به نظر می رسد بخش اعظمی از آنها سرانجام در این انتخابات «دست به کار» شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا ترامپ برنده شد؟

پنج تفاوت دونالد ترامپ با روسای جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا

تنش در دریای جنوبی چین؛ رئیس‌جمهوری فیلیپین به پکن هشدار داد