«ترامپ برجام را بازنگری خواهد کرد»

«ترامپ برجام را بازنگری خواهد کرد»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ولید فارِس، مشاور سیاست خارجی دونالد ترامپ می‌گوید رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ را مورد بازنگری قرار خواهد داد.

آقای فارِس، دو روز پیش و در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی درباره تهدید ترامپ به پاره کردن توافق هسته‌ای ایران گفت: «پاره کردن احتمالا عبارت خیلی تندی است، اما او توافقی را که قبلا صورت گرفته بر می‌دارد و با اروپایی‌ها و طرف‌های دیگر، بازبینی می کند.»

آقای فارس در پاسخ به این پرسش که «آیا منظور بازبینی است اما نه لزوما توقف اجرای توافق؟» گفت: «آن را بررسی خواهد کرد، به کنگره خواهد فرستاد، و از ایرانیان خواهد خواست چند مورد را تغییر دهند و مذاکراتی خواهد بود و مذاکرات بسیار فشرده خواهد بود.»

مشاور دونالد ترامپ با انتقاد از اثرات اجرای «برجام» افزود: «توافق به شکل فعلی، یعنی فرستادن ٧٥٠ میلیون دلار به رژیم ایران بدون دریافت چیز چندانی در برابر آن، افزایش مداخلات ایران در چهار کشور دیگر منطقه، برای دولت ترامپ قابل قبول نخواهد بود.»

این نخستین بار نیست که ولید فارِس، از بازنگری در توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از سوی آمریکا سخن می‌گوید؛ مشاور لبنانی‌تبار آقای ترامپ، در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ و در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی درون حزبی جمهوریخواهان هم گفته بود: ««او بحث بازنگری در [توافق هسته‌ای] را با مشاورانش آغاز خواهد کرد. یکی از روشن‌ترین احتمال‌ها، بازگرداندن آن به کنگره است. واکنش رهبران ایران در مرحله بعد قرار دارد. به این ترتیب او [توافق] را آنچنان که هست اجرا نخواهد کرد و مفاد آن را پس از مذاکره با ایران یا گروهی از متحدانش، مورد تجدیدنظر قرار خواهد داد.»

بیشتر بخوانید: دونالد ترامپ زیر برجام نخواهد زد

رئیس‌ جمهوری و وزیر امورخارجه ایران پس از روشن شدن نتیجه انتخابات آمریکا خواستار احترام به اجرای توافق هسته‌ای از سوی دولت جدید ایالات متحده شده بودند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان مواضع ایران درباره توافق چندجانبه هسته‌ای را تایید کرد.

Trump foreign policy adviser Walid Phares: Trump will demand changes to the Iran deal https://t.co/AEAOPyb7N8pic.twitter.com/5MKIQNXPML

— CNN Politics (@CNNPolitics) November 11, 2016

آقای فارِس، در مصاحبه نهم نوامبر خود با شبکه بی‌بی‌سی با غیرقابل قبول خواندن خط مشی باراک اوباما در سیاست خارجی، اعلام کرد که دولت آینده ایالات متحده مسیر سیاست خارجی آمریکا را عوض خواهد کرد. وی با اشاره به نبرد با داعش و با ابراز تاسف از عدم حضور دولت‌های عرب منطقه در جنگ با این گروه در عراق و سوریه گفت که اولویت اصلی دولت جدید بر تشکیل اتحادی با کشورهای عرب میانه روی خلیج فارس و دیگر کشورهای منطقه نظیر مصر و اردن است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟

گزارش نیویورک تایمز از توافق «غیرمکتوب» ایران و آمریکا؛ تهران و واشنگتن چه تعهداتی داده‌اند؟