اعمال اصلاحات اقتصادی، چالش پیش روی مصر

اعمال اصلاحات اقتصادی، چالش پیش روی مصر
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مصر برای مقابله با بحران اقتصادی که مدتهاست با آن دست به گریبان است از وام ۱۲ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول بهره خواهد برد.

آگهی

مصر برای مقابله با بحران اقتصادی که مدتهاست با آن دست به گریبان است از وام ۱۲ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول بهره خواهد برد.

قاهره قسمت اول این وام معادل ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار را بلافاصله دریافت می کند. قسمتهای بعدی وام در ازای اجرای برنامه های اصلاحی به این کشور اعطاء خواهد شد.

محمد شیخ ابراهیم، خبرنگار یورونیوز در مصر با ریچارد بانکز، تحلیلگر و مشاور اقتصادی درباره وضعیت مصر و کمک مالی اعطایی به این کشور گفتگو کرده است.

یورونیوز: با توجه به وضعیت اقتصادی مصر آیا وام صندوق بین المللی پول آخرین راه حل بود؟

ریچارد بانکز در پاسخ می گوید: «فکر می کنم مجموعه ای که توسط صندوق بین المللی پول به مصر پیشنهاد شده به این کشور این امکان را می دهد تا به صورت یک جانبه و یا چند جانبه منابع مالی بیشتری بدست آورد. این راه حل سیاستهای کشور را چهارچوب بندی خواهد کرد و مسیر آنها را مشخص می کند. این به همان اندازه اعطای پول اهمیت دارد. این موضوع موجب خواهد شد تا سرمایه گذاران خارجی دید خود را نسبت به مصر عوض کنند.»

صندوق بین المللی پول اعتقاد دارد اجرای تدابیر اصلاحی پیشنهاد شده می تواند به رشد اقتصادی مناسب، اشتغالزایی و پشتیبانی و حمایت از افراد تهیدست منجر شود.

یورونیوز: آیا اقتصاد مصر می تواند نسبت به شروط تعیین شده توسط صندوق بین المللی پول مقاومت کند؟

ریچارد بانکز: «مصر با مشکل بزرگ بنیادی مواجه است. در نظر گرفتن یارانه ها با شرایط منطبق نیست. باید به افراد فقیر کمک شود. باید شرایطی مهیا شود که افراد فقیر بتوانند زندگی کنند، آموزش ببینند و از تسهیلات بهداشتی برخوردار شوند. تنها نمی توان برای بنزین و یا نان یارانه تعیین کرد. این مردم هستند که احتیاج به کمک دارند.»

مصر تحت فشار صندوق بین المللی پول از حجم یارانه های دولتی که کسری شدید بودجه کشور را در پی داشت کاست. کاهش یارانه ها به افزایش نرخ محصولاتی از جمله سوخت و بالارفتن نرخ تورم منجر شده که تا پیش از این به صورت مصنوعی کنترل می شد.

یورونیوز: فکر نمی کنید که کار به شورش مردم خواهد کشید؟

ریچارد بانکز: «به اصل مسئله اشاره کردید. تا کجا مردم فقر و بدبختی را تحمل خواهند کرد؟ مشکل اینجاست که در مصر بهای اجناس با ارزش واقعی آنها مطابقت ندارد. باید این سیستم را عوض کرد. فکر می کنم همه می توانند این موضوع را درک کنند. اما مسئله اینجاست که چگونه می توان این تغییرات را بدون اینکه مردم از گرسنگی بمیرند انجام داد. این به مدیریت ایجاد تغییرات بازمی گردد. حق با شما است، خطر وجود دارد، زیرا اگر تغییرات به درستی به مرحله اجرا نرسند با انقلابی دیگر مواجه خواهیم شد. حقیقت اینست که هر روز بعد از ظهر می توانیم انقلاب کنیم اما مشکلات ما حل نخواهند شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصر اجرای تدابیر حمایتی از واحد پولی خود را متوقف کرد

مصر از صندوق بین المللی پول کمک مالی خواسته است

نارضایتی جامعه مصر؛ ۵ سال پس از انقلاب