تابوت چرنوبیل؛ بزرگترین سازه متحرک جهان به حرکت درآمد

تابوت چرنوبیل؛ بزرگترین سازه متحرک جهان به حرکت درآمد
Copyright 
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بزرگترین سازه متحرک جهان در اوکراین به حرکت درآمد.

آگهی

بزرگترین سازه متحرک جهان در اوکراین به حرکت درآمد. این سازه به شکل طاقی است که به زودی بقایای راکتور منفجره شدۀ نیروگاه اتمی چرنوبیل را در اوکراین خواهد پوشاند.

این سازه تابوتی است که ۳۰ سال پس از بدترین حادثه اتمی غیرنظامی جهان در چرنوبیل، مانع انتشار بیشتر تشعشات در نیروگاه اتمی متروک به جای مانده از دوران اتحاد جماهیر شوروی خواهد شد.

این بنای عظیم توسط ۲۲۴ جک هیدرولیک هر بار فقط ۶۰ سانتیمتر حابجا می شود و پنج روز طول خواهد کشید تا به راکتور شماره ۴ برسد و آن را ببلعد و در درون خود دفن کند.

این سازه یکی از پروژه های بلندپروازنه نوع بشر است؛ عظیم ترین سازۀ متحرک بر روی زمین که با صرف ۱.۵ میلیارد یورو ساخته شده است؛ سازه ای به طول ۱۶۲ و به عرض ۲۷۵ متر، به ارتفاع ۱۰۸ متر، وزنی برابر با ۳۶ هزار تن و با عمر مفید حداقل ۱۰۰ سال.

وینس نواک، مدیر ایمنی هسته ای «بانک بازسازی و توسعه اروپا» در وصف ساخت این سازه می گوید:«این سازه اوج کار سخت و بی امان عوامل بسیاری از اوکراین و جهان در طول سالیان است؛ این محفظه امن شاهکار مهندسی است، سازه ای بسیار پیچیده که در محل آلوده به تشعشات اتمی ساخته شده است؛ بزرگترین سازه قابل تحرک (جا به جایی) بر روی زمین.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد

حملات شدید روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین؛ مسکو: پاسخی به اقدامات خرابکارانه کی‌یف بود

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند