باراک اوباما به یونان سفر کرد

باراک اوباما به یونان سفر کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

باراک اوباما در حالی از حمایت کشور خود از یونان اطمینان می دهد که آیندۀ روابط با اتحادیۀ اروپا و همکاری آمریکا با ناتو در ریاست جمهوری دونالد ترامپ نگرانی هایی را برانگیخته است.

آگهی

باراک اوباما، روز سه شنبه پانزدهم نوامبر برای آخرین بار در قامت رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار با مقامات یونان به این کشور سفر کرد. وی در جریان ضیافت شامی که به افتخار رئیس جمهور آمریکا ترتیب داده شده بود، با اشاره به سابقۀ طولانی روابط میان دو کشور، بر حمایت آمریکا از یونان تاکید کرد.

باراک اوباما در این ضیافت شام گفت: «هر کدام از ما برای کسب استقلال از دیگری الهام گرفته ایم. در جنگ و صلح با یکدیگر متحد بودیم و در خوشی ها و سختی ها بویژه در سالهای سختی که مردم یونان پشت سر گذاشتند، در کنار هم بودیم. امشب می خواهم به شما بگویم همانطور که برای جلو بردن کشورتان تلاش می کنید بدانید که همواره حمایت و دوستی ایالات متحده را با خود خواهید داشت.»

باراک اوباما در حالی از حمایت کشور خود از یونان اطمینان می دهد که آیندۀ روابط با اتحادیۀ اروپا و همکاری آمریکا با ناتو در ریاست جمهوری دونالد ترامپ نگرانی هایی را برانگیخته است.

از سوی دیگر این سفر در میان پروندۀ بدهی های یونان به وام دهندگان به این کشور موسوم به تروییکا ( صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی اروپا، اتحادیۀ اروپا) ممکن است به تغییر برنامه های ریاضت اقتصادی منجر شود.

آتن امیدوار است که سفر چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا به این کشور زمینه ساز بخشودگی بخشی از وام های ارائه شده به یونان شود. بدهی خارجی یونان در حال حاضر ۱۷۷ درصد بالاتر از تولید خالص داخلی است.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در یک کنفرانس خبری که پیش از این ضیافت شام برگزار شده بود با تاکید بر اینکه این کشور دیگر قادر نیست برنامه های ریاضت اقتصادی جدیدی را به اجرا بگذارد، بار دیگر خواهان بخشودگی این وام ها شد.

رئیس جمهوری آمریکا در یک گفت و گو با نشریۀ یونانی کاتیمرینی بر ضرورت لغو بازپرداخت این بدهی ها تاکید و یادآوری کرده است که صندوق بین المللی پول نیز از این موضع دفاع می کند.

باراک اوباما قرار است روز چهارشنبه به برلین سفر کند و در آنجا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و همچنین رهبران کشورهای فرانسه، بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا دیدار و گفت و گو کند.

وی پیش از ترک آتن نطقی را در پارلمان این کشور ایراد خواهد کرد. رسانه های آمریکایی می گویند آخرین نطق باراک اوباما در یونان یک نطق تاریخی خواهد بود و آن را با نطق جان کندی در سال ۱۹۶۲ در برلین مقایسه می کنند.

اخبار تایید نشده ای نیز از برنامۀ باراک اوباما برای بازدید از یک پناهگاه مهاجران در نزدیکی آتن حکایت می کنند. یونان از آغاز بحران سوریه و فرار شهروندان عراقی و سوری از جنگ داخلی در این مناطق دهها هزار مهاجر را در خود جای داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات ضد آمریکایی همزمان با سفر باراک اوباما به آتن

تاکید باراک اوباما بر ضرورت کاهش بدهی های یونان

روایت تکان‌دهنده مهاجران از فاجعه غرق شدن لنج؛ «تلاش نافرجام گارد ساحلی یونان حادثه را رقم زد»