اوگاندا؛ برگزاری دوره های آموزش حرفه ای برای پناهجویان اهل سودان جنوبی

اوگاندا؛ برگزاری دوره های آموزش حرفه ای برای پناهجویان اهل سودان جنوبی
نگارش از Monica Pinna
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

درگیری های قومی، تجاوز گروهی، دزدی و غارت، کمبود غذا در سودان جنوبی باعث افزایش تعداد کسانی شده است که از خانه و کاشانه شان در این کشور فرار می کنند.

آگهی

درگیری های قومی، تجاوز گروهی، دزدی و غارت، کمبود غذا در سودان جنوبی باعث افزایش تعداد کسانی شده است که از خانه و کاشانه شان در این کشور فرار می کنند. اولین کشور در مسیر پناهجویان، اوگانداست. دو سوم متقاضیان پناهجویی از سودان جنوبی به اوگاندا گریخته اند. رهیافت دولت اوگاندا برای مدیریت بحران پناهجویان چیست؟

در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶، تعداد پناهندگان اهل سودان جنوبی که در کشورهای همسایه هستند، از مرز یک میلیون نفر هم گذشت. بدنبال تشدید خشونتهای مسلحانه در سودان جنوبی در ژوییه امسال، حدود ۲۰۰ هزار نفر از خانه و کاشانه خود فرار کردند. اوگاندا کشوری است که بیشترین تعداد این پناهجویان را پذیرفته است. بیش از ۴۴۰ هزار پناهنده اهل سودان جنوبی به اوگاندا گریخته اند.

جمهوری اوگاندا کشوری در شرق آفریقا، مقصد تعداد زیادی از پناهجویان اهل سودان جنوبی است. این کشور در مدیریت پناهجویان رهیافتهای نوینی دارد: زمین در اختیار آنها قرار می دهد، به پناهجویان اجازه می دهد در داخل کشور جابه جا بشوند و از همه مهمتر اینکه به آنها اجازه کار کردن می دهد.

مراکز آموزش حرفه ای برای اینکه پناهجویان هر چه زودتر بتوانند در کشور جدید روی پای خودشان بایستند نقش کلیدی دارند.

در یکی از این مراکز موسوم به «نیومانزی» حدود ۲۰۰ نفر مشغول کارند. بودجه این مرکز را سازمان غیر دولتی موسوم به شورای نروژی پناهندگان در منطقه آجومانی و اتحادیه اروپا تامین می کند.

کلاس شیرینی پزی یکی از دوره هایی است که بیش از بقیه در این مرکز طرفدار دارد: ۴۰ پناهجو در آن ثبت نام کرده اند.

جکسون آلیگا، مربی این کلاسهای آشپزی که از شورای نروژی پناهندگان به اینجا آمده می گوید: «دوره های شیرینی پزی پنج روز در هفته برگزار می شود و حدود شش ماه طول می کشد. اولین گروهی که در اینجا آموزش دید، ۳۱ نفر بودند و می توانم بگویم که نیمی از آنها پس از اتمام دوره شغل پیدا کردند و بقیه هم مشغول یافتن کار هستند.»

یارکون، یکی از کارآموزانی است که این دوره ها را از ماه ژوییه شروع کرده است. او به همراه چهار فرزندش، و فرزندان یکی از خویشاوندانش از سودان جنوبی گریخته اند.

او می گوید: «دوست دارم شغلی پیدا کنم و کسب و کار خودم را به راه بیندازم و بتوانم با پولی که در می آورم نیازهای خانواده ام را تأمین کنم.»

هشت دوره آموزشی که در مرکز«نیومانزی» ارائه می شود، نتیجه ارزیابی بازار کار، درک نیازهای جامعه میزبان و نیازهای پناهجویان است. آموزشهای متناسب با این نیازها و توانایی های پناهجویان ارائه می شود. تقاضا برای این دوره ها از سوی پناهجویان زیاد است.

حوسانا أديسو، از شورای نروژی پناهجویان می گوید: «روی این نکته کار می کنیم که چطور پناهجو می تواند با بازارهای محلی در اطراف سکونتگاهش ارتباط برقرار کند. بین کسانی که دوره را تمام می کنند و مؤسسات مالی محلی در این منطقه رابطه به وجود آورده ایم، مثل مؤسساتی که وامهای خرد می دهند یا سازمانهای پس انداز و وام و همچنین بانکها.»

مقداری پول و ابزار برای شروع کار به افراد و گروههایی داده می شود که دوره را تمام کنند. داروکا با چهار کارآموز دیگر در نزدیکی محل اقامتش در اردوگاه آجومانی نانوایی باز کرده است. امروز آنها محصولاتشان را داخل این مجموعه و در بازار محلی به فروش می رسانند.

داروکا می گوید: «از همان لحظه که اینجا رسیدم این کار را شروع کردم. وضعم خوب است. فرزندانم کفش و لباس دارند و اگر لازم باشد می توانم هزینه تحصیلشان را بپردازم. وضعیتم با زمانی که در جنوب سودان بودم فرق کرده است.»

طی چند ماه گذشته و پس از اوجگیری ورود تعداد پناهجویان به اوگاندا، بسرعت محلهایی برای اسکان آنها در این کشور ساخته می شود. گروه های مسلح در جنوب سودان باعث شده اند مردم بیشتر از این ناحیه فرار کنند.

اردوگاه موقت موسوم به «اِلِه گو»، یکی از محلهایی است که پناهجویان پس از ورود به اوگاندا در آن اسکان داده می شوند. کسانی که از سودان جنوبی فرار کرده اند از کشتار، غارت و سربازگیری اجباری جوانان صحبت می کنند.

جرالد ادما، مسئول ثبت نام پناهجویان می گوید: «الان هر روز بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ نفر به اینجا می آیند اما در روزهای ۱۷ و ۱۸ ژوئیه در اوج ورود پناهجویان، بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ پناهجو به اینجا می آمدند.»

قبلا پناهجویان دو روز در مراکز موقت می ماندند. اما هر چه تعداد تازه واردان، بیشتر می شود، پناهجو در مراحل بعد، باید مدت بیشتری منتظر بمانند.

در آجومانی پناهجویان باید ماه ها منتظر باشند، در حالیکه انتظار می رفت این مدت یک هفته باشد. افزایش تعداد پناهندگان رهیافت دولت اوگاندا در مقابله با این مشکل را به چالش کشیده است.

آگهی

کوانتین له گالو، از بخش کمکهای بشردوستانه اتحادیه اروپا می گوید: «اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند و پناهجویان تازه از راه برسند سیستم را باید تغییر داد چون به شکل فعلی از پس کار بر نمی آید.»

وی می افزاید که این تغییرات شامل میزان زمینی است که به هر پناهجو اختصاص خواهد یافت. به گفته او همراه با افزایش تعداد پناهجویان اهل سودان جنوبی، هر پناهجو از مساحت کمتری از زمین برخوردار خواهد بود.

حدود ۳۰۰ بنگاه و مؤسسات فنی و حرفه ای در اوگاندا وجود دارد که همراه با قوانین و مقررات منحصر به فرد اوگاندا نقش اساسی در ادغام مؤثر پناهندگان در جامعه اوگاندا خواهند داشت.

دوره آموزش نجاری در مرکز نیومانزی

Carpentry Course - Nyumanzi vocational training centre - NRC, EU Humanitarian Aidدوره آموزش شیرینی پزی

آگهی

Bakery Course - Nyumanzi vocational training centre - NRC, EU Humanitarian Aidدوره آموزش لوله کشی

Plumming Course - Nyumanzi vocational training centre - NRC, EU Humanitarian Aidاردوگاه موقت *اله گو

Colelction centre Elegu

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آدم‌ربایی و کشتار ده‌ها دانش‌آموز؛ پلیس اوگاندا به دنبال شورشیان تا خاک کنگو رفت

دبیرکل سازمان ملل «کشتار دلخراش» غیرنظامیان توسط اسرائیل را محکوم کرد

شرکت فرانسوی توتال از بازنگری آمایش سرزمینی در پروژه‌های بحث‌برانگیز در اوگاندا و تانزانیا خبر داد