لیتوانی بدون اجازه اسلحه های اهدایی آمریکا را فروخته است

لیتوانی بدون اجازه اسلحه های اهدایی آمریکا را فروخته است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

لیتوانی چند قبضه اسلحۀ مدل ام ۱۴ را که آمریکا در سال ۱۹۹۹به این کشور هدیه داده بود، بدون رعایت توافقنامۀ فی مابین فروخته است.

آگهی

لیتوانی چند قبضه اسلحۀ مدل ام ۱۴ را که آمریکا در سال ۱۹۹۹به این کشور هدیه داده بود، بدون رعایت توافقنامۀ فی مابین فروخته است. ساخت این سلاح های نیمه خودکار از سال ۱۹۵۷ آغاز شده و در جنگ ویتنام مورد استفادۀ نیروهای آمریکایی قرار گرفته اند و پس از خارج شدن از چرخۀ تولید، در اختیار ارتش لیتوانی قرار گرفته اند.

به موجب توافقنامه ای که دو سال پس از تحویل این اسلحه ها به لیتوانی بین دو کشور امضا شده است، ارتش لیتوانی از فروش این سلاح ها به شخص ثالث حقیقی یا حقوقی منع شده است.

آمریکا می گوید لیتوانی به مفاد این توافقنامه عمل نکرده و از دولت این کشور خواسته است سلاح ها را از خریداران پس بگیرد. پنج نفر از خریداران قبول کرده اند که اسلحه های ام ۱۴ را به دولت لیتوانی پس بدهند اما سه نفر از مجموعه داران از برگرداندن این اسلحه های قدیمی خودداری کرده و پول بیشتری مطالبه کرده اند.

یوناس سالاوجوس، مدیر صندوق تسلیحات لیتوانی می گوید: «این اسلحه ها منحصربفرد هستند و می توانم بگویم که از جنگ ویتنام مانده اند و آنها [مجموعه داران] تلاش دارند ثابت کنند که اسلحه ها هر کدام بین ۱۰ تا ۲۵ هزار دلار می ارزند. خب می دانید، باید به شما بگویم که ما و دولت نمی توانیم چنین مبلغی را پرداخت کنیم و یک توافق هم با این مجموعه داران در این میان غیرممکن شده است. به همین دلیل منتظر تصمیم دادگاه خواهیم ماند.»

این اسلحه های ام ۱۴ که در مراسم رسمی و ملی لیتوانی مورد استفاده قرار می گرفته و یکبار نیز در یک رزمایش نظامی، نخست وزیر این کشور با این اسلحه تیراندازی کرده، از سوی ارتش در اختیار این صندوق قرار گرفته است. صندوق تسلیحات لیتوانی نیز بدون اطلاع از توافقنامه هشت قبضه از این سلاح ها را هر کدام به قیمت ۳۵۰ یورو به افراد عادی فروخته است.

ام ۱۴ یکی از مهمترین اسلحه های ساخت امریکا به حساب می آید اما به دلیل وزن سنگین آن نسبت به دیگر اسلحه های نیمه خودکار مانند ام ۱۶، کنار گذاشته شده است و تنها در مراسم برای تک تیراندازی مورد استفاده قرار می گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش اژدها؛ سلاح لیزری جدید بریتانیا که هزینه هر شلیک‌ آن تنها ۱۰ پوند است

وزیر خارجه چین: تصور آمریکا از چین غیرواقعی است و واشنگتن به وعده‌هایش عمل نمی‌کند

فایل صوتی لو رفته مقامات نظامی آلمان؛ بحث بر سر چه سلاحی است؟