امام جمعه مشهد: نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران «کارخانه نفوذ و جاسوس‌خانه» است

امام جمعه مشهد: نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران «کارخانه نفوذ و جاسوس‌خانه» است
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد ضمن مخالفت با راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران، این دفتر را «کارخانه نفوذ و جاسوس‌خانه» خوانده است.

افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در ایران با واکنش متفاوت مقامات ایران روبرو شده است. دولت حسن روحانی و برخی دیگر از مقامات ایران با گشایش این دفتر موافق هستند، در مقابل بسیاری از چهره‌های اصول‌گرا و امامان جمعه با آن مخالف هستند و این دفتر را راهی برای «نفوذ» کشورهای غربی و سیاست‌های آنها می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در ادامه مخالفت چهره‌های محافظه‌کار با افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، از افرادی که از تصمیم اروپا برای راه‌اندازی این دفتر در تهران «ذوق‌زده شده‌اند و خبر آن را عنوان می‌کنند»، انتقاد کرد.

وی افزود که اروپایی‌ها به واسطه راه‌اندازی این دفتر، قصد دارند «متخصصان و عناصر امنیتی» خود را به‌عنوان سفیر به ایران بفرستند.


احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد

در همین راستا ابوالحسن مهدوی٬ امام جمعه موقت اصفهان نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر به انتقاد از افتتاح احتمالی این دفتر در تهران پرداخت و گفت: «اروپایی‌ها یک بار خاطره لانه جاسوسی را دارند و اگر فکر می‌کنند با تاسیس این دفتر می‌توانند لانه جاسوسی دوم را تاسیس کنند٬ سخت در اشتباهند.»

وی افزود: «اگر در اول انقلاب دانشجویان خط امام با روحیه انقلابی خود لانه جاسوسی را تسخیر کردند امروز جوانان ما اجازه نخواهند داد لانه جاسوسی دومی تاسیس شود.»

حسن عاملی‌ نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل هم راه‌اندازی دفتر اتحادیه اروپا در تهران را «مصداق بارز احیای لانه جاسوسی» آمریکا خواند.

احمد میرعمادی٬ امام جمعه لرستان نیز در همین زمینه گفت: «آمریکا و اروپا باید بدانند ملت ایران به آمریکا و اتحادیه اروپا اجازه تاسیس لانه جاسوسی و مرکز اختلاف‌افکنی در داخل کشور را نخواهند داد.»

اولین بار محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران با انتقاد از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تاسیس دفتر نمایندگی در تهران آن را «لانه جاسوسی» خوانده بود. به دنبال آن بسیاری از چهره‌های محافظه‌کار و همچنین شماری از خطیبان نماز جمعه در شهرهای مختلف ایران به گشایش احتمالی دفتر اتحادیه اروپا در تهران اعتراض کردند. در مقابل، علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی ایران با دفاع از گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران گفته بود: «حکومتی که پایگاه مردمی خوبی دارد، از ایجاد این دفترها نباید نگران باشد.» مطهری روز شنبه ۲۲ آبان ماه گفت: «ممکن است اروپایی‌ها انتقادهایی نسبت به رعایت حقوق بشر در ایران داشته باشند که به اعتقاد من برخی از آنها درست است… ما باید انتقادهای حقوق بشری درست را بپذیریم و اگر انتقاد درستی وجود دارد، باید قبول کنیم و لجاجت نداشته باشیم.»

محمدجواد #لاریجانی: اجازه تأسیس لانه فساد غربی‌ها را نمی‌دهیم https://t.co/LZsGnEkOkopic.twitter.com/t5gEutaACB

— euronews فارسی (@euronews_pe) October 26, 2016

فروردین ماه سال ۱۳۹۳ کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا پیش‌نویس قطعنامه راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران را تصویب کرد. اولین اقدام عملی که بر اساس این پیش‌نویس، اتحادیه اروپا مایل بود در قبال ایران انجام دهد، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران است. از آن زمان تا به امروز مقامات جمهوری اسلامی واکنش‌ها‌ی مختلفی نسبت به این درخواست اتحادیه اروپا نشان داده‌اند. هرچند که دولت روحانی به نوعی موافقت خود را با این درخواست نشان داده است، با این حال عده‌ای همچنان با احداث دفتر این اتحادیه در تهران مخالف هستند و آنرا راهی برای «نفوذ» کشورهای غربی و سیاست‌هایشان می‌دانند.

بیشتر بخوانید: مطهری با دفاع از گشایش دفتر اتحادیه اروپا: حکومتی که پایگاه مردمی دارد، ترس ندارد

بیشتر بخوانید: ایران: دفتر اتحادیه اروپا در تهران تا چند ماه دیگر افتتاح می‌شود

بیشتر بخوانید: محمدجواد لاریجانی: اجازه تأسیس لانه فساد غربی‌ها را نمی‌دهیم

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میمنت حسینی چاوشی آزاد شد

وزیر اطلاعات: ده‌ها جاسوس را در نهادهای مختلف دستگیر کردیم

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند