راه دشوار آشتی با فارک در کلمبیا

راه دشوار آشتی با فارک در کلمبیا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در پی امضای توافقنامه صلح میان مقامات کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی این کشور در ماه سپتامبر گذشته در هاوانا، روند آشتی در کلمبیا که سه بار در سال های ۱۹۸۴، ۱۹۹۱ و ۱۹۹۹ شکست خورده بود، پیشرفت قابل توجه

آگهی

در پی امضای توافقنامه صلح میان مقامات کلمبیا و نیروهای مسلح انقلابی این کشور در ماه سپتامبر گذشته در هاوانا، روند آشتی در کلمبیا که سه بار در سال های ۱۹۸۴، ۱۹۹۱ و ۱۹۹۹ شکست خورده بود، پیشرفت قابل توجهی یافت. به این ترتیب به بیش از نیم قرن درگیری که افزون بر ۲۶۰ هزار کشته، ۴۵ هزار مفقود و شش میلیون و ۹۰۰ هزار نفر آواره بر جای گذاشت پایان داده شد.

اما نخستین پیمان آشتی با گروه فارک در جریان همه پرسی روز یکشنبه دوم اکتبر از سوی کلمبیایی ها رد شد. در این پیمان خلع سلاح بیش از ۵۷۰۰ تن از شورشیان و تغییر شکل این گروه شبه نظامی به یک جنبش سیاسی قانونی و نیز آتش بس دائمی پیش بینی شده بود.

مخالفان به ناکافی بودن مجازات پیش بینی شده برای فارک اعتراض داشتند و با حضور شبه نظامیان شورشی در عرصه سیاسی موافق نبودند. آلوارو اوریبه، رئیس جمهوری پیشین و رهبر اپوزیسیون کلمبیا (۲۰۱۰-۲۰۰۲) که اردوگاه رأی «نه» را در همه پرسی نمایندگی می کرد، خواستار حبس شورشیان و امضای یک «پیمان بزرگ ملی» است.

او روز دوم اکتبر در بوگوتا، پایتخت کلمبیا گفت: «من به همه شما که همت کرده و توافقنامه ها را خواندید تبریک می گویم. شما که خواستار صلح هستید، اما به پیمان هاوانا “نه” گفتید. به جوانان کلمبیا می گویم که صلح چیز شگفت انگیزی است، اما پیمان هاوانا دلسرد کننده است.»

پیروزی رأی «نه» در همه پرسی کلمبیا برای طرفداران رأی «آری» بسیار ناامید کننده بود. اما خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا که ماه گذشته به خاطر تلاش هایش در جهت آشتی برنده جایزه صلح نوبل شد، اطمینان داد که آتش بس پابرجا باقی خواهد ماند.

او گفت: «اکنون ما باید برای انتخاب راه مان تصمیم بگیریم و باید گفتگو کنیم. صلحی که همه ما خواهان آن هستیم امکان پذیر است و می تواند در این موقعیت پایدارتر هم بشود. من دست بردار نیستم و تا آخرین دقیقه از دوران ریاستم به تلاش خود ادامه می دهم.»

گرچه امید آشتی با شبه نظامیان فارک با رأی «نه» در همه پرسی متزلزل شد، اما گفتگوها میان طرفین ادامه دارد. روز ۲۸ اکتبر (هفت آبان) گفتگوهای دیگری در کوبا آغاز شد. طرف های درگیر تصمیم گرفتند مسیر گفتگو را ادامه داده و آشتی نامه را اندکی تغییر دهند.

روز ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان) توافق جدیدی میان دولت کلمبیا و فارک به دست آمد. دولت می گوید تغییر در پیمان جدید شامل ۵۶ مورد از ۵۷ مورد اعتراضی اپوزیسیون بوده است.

آتش بس با فارک تا پایان سال میلادی جاری تمدید شد، اما اپوزیسیون کلمبیا نسخه جدید توافق را رد کردند. موافقان پیمان جدید می گویند کنگره از رأی مردم برخوردار است زیرا نماینده استان های مختلف کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام تاریخ امضای توافق جدید صلح میان دولت کلمبیا و گروه فارک

توافق جدید صلح میان دولت کلمبیا و فارک پنجشنبه امضا می شود

رییس جمهوری کلمبیا در گفتگو با یورونیوز: توافق صلح رشد اقتصادی را افزایش می دهد