رقابت درون حزبی نامزدهای راست میانه در فرانسه

رقابت درون حزبی نامزدهای راست میانه در فرانسه
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آلن ژوپه و فرانسوا فیون فینالیست های دور دوم انتخابات درون حزبی جناح راست فرانسه هر دو صبغه سیاسی یکسانی دارند.

آگهی

آلن ژوپه و فرانسوا فیون فینالیست های دور دوم انتخابات درون حزبی جناح راست فرانسه هر دو صبغه سیاسی یکسانی دارند. اولی نماینده پاریس در مجلس و دومی شهردار بوردو است. هر دو نخست وزیر و هر دو از ساکنان اندرونی خانه سیاست فرانسه بوده اند.

آقای فیون ۶۲ ساله، نخست وزیر پیشین نیکولا سارکوزی، کسی است که مطبوعات خارجی او را مارگارت تاچر فرانسه نامیدند. ابَر لیبرالی که تجسم قاطعیت بر سر مواضع سنتی راست است و پشت گرمی رأی محافظه کاران را دارد.

رقیب او آلن ژوپه ۷۱ ساله که می خواهد ملت را گرد هم آورد، گوناگونی در فرانسه را یک «ثروت» می داند و تحمیل «کار بیشتر با دستمزد کمتر» به فرانسوی ها را برنمی تابد. از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ تحت ریاست جمهوری ژاک شیراک، رئیس دولت بود و جناح های سیاسی راست و میانه را به هم نزدیک کرد.

دو نامزد در مواردی اتفاق و در مواردی اختلاف نظر دارند. گرچه مقایسه برنامه های آنها نشان می دهد که در بسیاری از مسائل کلیدی هم نظرند.

آلن ژوپه در مورد روسیه می گوید: «من اگر رئیس جمهوری بشوم به آقای پوتین می گویم که با الحاق کریمه موافق نیستم. به او می گویم که توافق مینسک باید به درستی اجرا شود تا آشتی ملی دوباره در اوکراین بر قرار گردد. بعد از آن می توانیم تحریم ها را برداریم.»

آلن ژوپه به رقیب خود خرده می گیرد که می خواهد «بیش از حد خوشایند» رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین عمل کند. فیون امید دارد تحریم ها علیه روسیه برداشته شود.

او می گوید: «سیاست هایی که فرانسوا اولاند در چهار سال گذشته در برابر روسیه اتخاذ کرده پوچ است زیرا روسیه را منزوی تر و سرسخت تر می کند و احساسات ناسیونالیستی را در این کشور برمی انگیزد.»

آلن ژوپه بر لزوم اصلاح اتحادیه اروپا برای کاستن از بوروکراسی در آن تأکید دارد و معتقد است باید به سوی اروپای دفاعی پیش رفت. فرانسوا فیون نیز به ایجاد یک حاکمیت مستقل برای منطقه پولی یورو اعتقاد دارد.

فرانسوا فیون و آلن ژوپه می خواهند به ترتیب ۵۰۰ هزار و ۲۵۰ هزار پست دولتی را حذف کنند. آلن ژوپه می خواهد ساعت کار در ادارات دولتی را تا ۳۹ ساعت و فیون تا ۴۸ ساعت در هفته (یعنی حد اکثر مجاز بر اساس قوانین اروپا) بالا ببرند. فیون مایل است مالیات بر ارزش افزوده را ۲۲ درصد و ژوپه می خواهد آن را ۲۱ درصد کند. فیون قول کاهش ۱۰۰ میلیارد یورو از مخارج همگانی را داده و ژوپه از کاهش ۸۵ تا ۱۰۰ درصدی آن می گوید.

هر دو نامزد گفته اند که در قانون ازدواج همجنسگرایان تغییری نمی دهند. فرانسوا فیون می خواهد قانون موسوم به «توبیرا» را بازنگری و بخش مربوط به خانواده را اصلاح کند، اما آلن ژوپه این قانون را به همین صورت می پذیرد.

به هر روی داور نهایی در رویارویی این دو فینالیست با رویکردها و برنامه های متفاوت شان رأی هایی خواهد بود که در دور دوم انتخابات درون حزبی به صندوق ریخته می شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حذف سارکوزی، اولین شگفتی مبارزه های انتخاباتی در فرانسه

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد