ایران مذاکرات محرمانه با آمریکا درباره آینده برجام را تکذیب کرد

ایران مذاکرات محرمانه با آمریکا درباره آینده برجام را تکذیب کرد
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

«یک منبع آگاه» ایران، خبر روزنامه وال‌ استریت ژورنال درباره مذاکرات محرمانه تهران ـ واشنگتن بر سر ذخایر آب سنگین و آینده برجام را تکذیب کرد.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) نام «این منبع آگاه» را ذکر نکرده اما روز جمعه پنجم آذر ماه به نقل از وی مذاکرات تازه میان ایران و ایالات متحده آمریکا را درباره ذخایر آب سنگین ایران تکذیب کرد.

روزنامه وال‌ استریت ژورنال در گزارشی که روز پنجشنبه چهارم آذر ماه منتشر کرد نوشت که طرف‌های مذاکرات ایران در جریان گفتگوهای هسته‌ای تهران و شش کشور جهانی، با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، برای آینده توافق دچار نگرانی شده و برای رفع این نگرانی، مذاکراتی جدید را با ایران از سر گرفته‌اند.

U.S., Western allies push Iran on new measures to bolster nuclear deal https://t.co/zceonYTjFt

— Wall Street Journal (@WSJ) November 25, 2016

این روزنامه همچنین «بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع خود» نوشته است که دولت آقای باراک اوباما نیز بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابت ریاست جمهوری به دنبال تمهیداتی برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن توافق هسته‌ای ایران است.

در بخشی ازاین گزارش گفته شده بود که ایران و آمریکا بر سر میزان ذخایر آب سنگین در ایران مذاکره کرده‌اند. همچنین آمریکا و دیگر طرف‌های گفتگوهای هسته‌ای از ایران خواسته‌اند که میزان اورانیوم غنی‌شده خود را بیش از تعهدات مندرج در برجام، کاهش دهد تا از این طریق توافق هسته‌ای، در برابر اقدامات احتمالی آقای ترامپ مستحکم‌تر شود.

ترامپ و برجام؛ #موگرینیFedericaMog</a> می‌گوید نمی‌توان توافق هسته‌ای <a href="https://twitter.com/hashtag/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86?src=hash">#ایران</a> را یک‌جانبه لغو کرد <a href="https://t.co/9NQt3PosWv">https://t.co/9NQt3PosWv</a> <a href="https://t.co/5UJmWGJvSF">pic.twitter.com/5UJmWGJvSF</a></p>&mdash; euronews فارسی (euronews_pe) November 10, 2016

به نوشته این روزنامه، آمریکا و پنج کشور اروپایی حدود یک ماه است که برای متقاعد کردن تهران در این زمینه با جمهوری اسلامی مذاکره داشته‌اند. به نوشته وال استریت ژورنال چناچه این مذاکرات موفق شود، خطر هسته‌ای شدن و ساخت یک بمب اتمی توسط جمهوری اسلامی تا حدود بسیار زیادی کاهش می‌یابد و این موضوع برگ برنده دیگری برای موافقان برجام در برابر ترامپ خواهد بود.

منابع وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که مذاکره‌کنندگان ایرانی به صورت فعال در نشست‌های برگزار شده برای بررسی این طرح شرکت کرده‌اند ولی تاکنون به اجرای آن متعهد نشده‌اند.

دونالد ترامپ که به عنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا معرفی شد، قبلا و در هنگام کارزار انتخاباتی خود توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران را فاجعه خوانده و گفته بود این بدترین توافقی است که از راه مذاکره بدست آمده است. آقای ترامپ وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، نخستین اولویت او، لغو این توافق به گفته او فاجعه‌بار خواهد بود. اما در اولین موضع‌گیری پس از پیروزی ترامپ، ولید فارِس، مشاور سیاست خارجی وی درباره تهدید ترامپ به پاره کردن توافق هسته‌ای ایران گفت: «پاره کردن احتمالا عبارت خیلی تندی است، اما او توافقی را که قبلا صورت گرفته بر می‌دارد و با اروپایی‌ها و طرف‌های دیگر، بازبینی می کند.»

در مقابل اوایل سال جاری علی خامنه‌ای رهبر ایران گفته بود که ما برجام را نقض نمی‌کنیم ولی اگر طرف مقابل آن را نقض کند «که الان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارند تهدید می‌کنند که برجام را پاره می‌کنیم؛ اگر آنها برجام را پاره کردند، ما آن را آتش می‌زنیم.»

#امام_خامنه ای:
ما برجام را نقض نمی‌کنیم؛ اگر آنها #برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم. pic.twitter.com/R7Ujhj1JVp

— خبرگزاری تسنیم (@Tasnimnews_Fa) June 15, 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟