گزارش کمیته بررسی سانحه قطار هفت‌خوان؛ تلاش برای استیضاح وزیر راه

گزارش کمیته بررسی سانحه قطار هفت‌خوان؛ تلاش برای استیضاح وزیر راه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در حالیکه کمیته ویژه بررسی سانحه مرگبار قطار روز سه‌شنبه نهم آذر/۲۹ نوامبر گزارش اولیه خود را درباره بررسی علل وقوع این حادثه اعلام کرده است، شماری از نمایندگان مجلس خواستار استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه شده‌اند.

بامداد جمعه ۵ آذرماه تصادف دو دستگاه قطار مسافربری در استان سمنان دست‌کم ۴۰ کشته برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای ایران، اکبر ترکان مسئول کمیته ویژه بررسی حادثه تصادف قطار گفت: «جمعبندی بازدیدها و بررسی‌ها نشان داد سیستم اتوماسیون راه‌آهن کار خود را به درستی انجام داده و این ضایعه اسف‌بار از آنجا آغاز شده که سیستم به دلایلی که در دست بررسی است، از حالت اتوماسیون خارج شده و به حالت دستی درآمده است. اینکه قصور یا تقصیر درباره وقوع این حادثه متوجه کیست، در دست بررسی است.»

روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی، ترتیب زمانی وقوع این حادثه را تشریح کرد. بر اساس این بیانیه، «قطار تبریز- مشهد با ۴۳۲ مسافر از ایستگاه گرداب به سمت هفتخوان حرکت می‌کند که مطابق اطلاعات به دست آمده از سامانه ثبت وقایع، قطار مذکور از ساعت ۶:۳۲ به علت برودت هوا و ترمز خود به خود قطار در کیلومتر۲۹۱ متوقف بوده است.» لوکوموتیوران این قطار، نقص فنی را گزارش می‌کند. کمتر از یک ساعت بعد از توقف قطار تبریز-مشهد، «قطار مسافری سمنان- مشهد، با توجه به قرمز بودن چراغ متوقف شده و لکوموتیوران آن با اعلام وضعیت و قرمزبودن چراغ از کارشناسان مافوق کسب تکلیف می‌کند. کارشناس CTC شاهرود به صورت شفاهی از طریق بیسیم مجوز خاموش کردن سیستم ATC و ادامه مسیر تا ایستگاه هفتخوان را به لکوموتیوران قطار سمنان- مشهد اعلام می کند.»

ادامه واکنش‌ها به فاجعه سمنان: قطار به صورت دستی راه افتاده بودhttps://t.co/4bVG4WKeQCpic.twitter.com/xzlzKrwsez

— euronews فارسی (@euronews_pe) 27 novembre 2016

شرکت راه‌آهن ایران براساس مستندات، ماموران کنترل ترافیک شاهرود، ماموران اپراتور CTC (کارشناس)، ماموران قطار تبریز -مشهد و ماموران قطار سمنان-مشهد را از جمله افراد درگیر در این حادثه معرفی کرده است.

تنها دو روز پس از وقوع این حادثه مرگبار، برخورد قطار با یک دستگاه وانت در ساری (استان مازندران) جان دو سرنشین این خودرو را گرفت.

افزایش نارضایتی و انتقادها از عملکرد وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا شماری از نمایندگان برای استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه امضا جمع کنند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا شیران خراسانی، نماینده مشهد و طراح استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: «این طرح با بیش از ۷۰ امضا روز یکشنبه آینده (۱۴ آذر) تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.»

عباس آخوندی روز دوشنبه در مورد حادثه تصادف دو قطار اظهار تاسف و از مردم ایران عذرخواهی کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد