انتخابات ریاست جمهوری اتریش؛ راست افراطی با رای مستقیم به قدرت می رسد؟

انتخابات ریاست جمهوری اتریش؛ راست افراطی با رای مستقیم به قدرت می رسد؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پس از ابطال نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اتریش در ماه ژوییه، رقابت تنگاتنگ بین دو نامزد، نوربرت هوفر و الکساندر وان در بلن برای کسب این مقام عملا تشریفاتی ادامه…

آگهی

پس از ابطال نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اتریش در ماه ژوییه، رقابت تنگاتنگ بین دو نامزد، نوربرت هوفر و الکساندر وان در بلن برای کسب این مقام عملا تشریفاتی ادامه دارد. با این حال، پیروزی احتمالی نامزد جریان راست افراطی در اتریش می تواند سرآغاز دوره ای جدید در سیاست اروپا باشد.

الکساندر وان در بلن، نامزد مورد حمایت حزب سبز در انتخابات ماه مه، توانست در دور دوم بر رقیب خود، نوربرت هوفر کاندیدای حزب راست افراطی موسوم به حزب آزادی پیروز شود. اما دادگاه قانون اساسی اتریش، با پذیرش شکایت «حزب آزادی»، جریان راستگرای افراطی این کشور، از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ مه حکم به تجدید این انتخابات داد.

این انتخابات روز یکشنبه چهارم دسامبر (۱۴آذر) برگزار می شود.

برکسیت، انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، رابطه با روسیه و نگرانی ها از بحران مهاجرت بر رقابت میان حزب سبزها و حزب راست افراطی اتریش سایه افکنده است.

الکساندر وان در بلن مدعی شده است که پیروزی رقیبش از حزب راستگرای افراطی، به خروج اتریش از اتحادیه اروپا (Öxit) منجر خواهد شد. وی همچنین نسبت به نهادینه شدن سیاستهای انزواطلبانه رییس جمهوری منتخب آمریکا نیز هشدار داده است.

وی می گوید: «نمی دانیم آیا دونالد ترامپ سیاستهای انزواطلبانه ای را که طی کارزارهای انتخاباتی از آنها حرف می زد، به اجرا درخواهد آورد یا نه. اما در صورت پیاده سازی این سیاستها، ما اروپایی ها باید در کنار یکدیگر بمانیم، منافع مشترکمان را دنبال و از هم پشتیبانی کنیم. باید بیشتر از قبل اینکار را انجام بدهیم.»

اما نامزد حزب راست گرای افراطی اتریش، نوربرت هوفر، همانند قبل در کارزارهای انتخاباتی، از حمایت از تولیدات داخلی دفاع می کند.

آقای هوفر می گوید: «من همچنان بر سر حرف خودم هستم و می گویم که باید مردم اتریش خودشان درباره توافقنامه جامع تجاری و اقتصادی، یعنی پیمان تجارت آزاد بین کانادا و اتحادیه اروپا (CETA) و همچنین درباره توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و آمریکا (TTIP) تصمیم بگیرند. شهروندان باید درباره امضای آن در سال آینده تصمیم گیری کنند. من به خواسته مردم اتریش پایبند خواهم بود. زیرا قدرت از آنِ مردم است.»

از سوی دیگر، این انتخابات در حالی برگزار می شود که شهروندان نسبت به آینده اقتصاد اتریش نگران هستند؛ کشوری که یکی از مرفه ترین های اروپا به شمار می رود.

نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۳ درصد بوده است. نرخ بیکاری ۸.۶ درصد است. بر اساس آمار اتحادیه اروپا، اتریش از نظر نرخ پایین بیکاری، رتبه سوم را در منطقه پولی یورو دارد. با این حال، بررسی های اخیر نشان می دهد تنها ۲۳ درصد از اتریشی ها به آینده ای بهتر اعتقاد دارند.

در صورت پیروزی هر کدام از دو نامزد ریاست جمهوری، برای اولین بار پس از ۵۰ سال در اتریش، قدرت نه در دست سوسیال دموکراتهاست و نه از آنِ حزب دموکرات مسیحی ها.
پیروزی نوربرت هوفر، به هر حال یک هنجارشکنی در سیاست اروپایی است؛ اگر نام نامزد حزب آزادی اتریش از صندوق های رای بیرون بیاید، برای نخستین بار در اروپا یک «راست افراطی» با رای مستقیم «مردم» به ریاست یک کشور خواهد رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«هیولای آمشتتن» که ۲۴ سال به دختر اسیرش تجاوز کرده بود به زندان عادی منتقل می‌شود

«ارکستر سبزیجات» در وین؛ اجرای موسیقی با سازهایی که هویج و بادمجان هستند

«روسیه گاز می‌دهد و پول خون جنگ اوکراین را می‌ستاند»؛ اتریش نماینده اتحادیه اروپا را احضار کرد