یک دادگاه در عربستان سعودی ۱۵ نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرد

یک دادگاه در عربستان سعودی ۱۵ نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک دادگاه کیفری در ریاض، پایتخت عربستان روز سه‌شنبه ۱۵ نفر را به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به نقل از العربیه، جلسه اعلام احکام یک گروه ۳۲ نفره که در سال ۲۰۱۳ بازداشت شده بودند، روز سه‌‌شنبه برگزار شد. سی نفر از متهمان سعودی، یک نفر ایرانی و یک نفر دیگر تابعیت افغانستان را داشته اند.

به گزارش وبسیایت العربیه (نزدیک به حکومت عربستان سعودی) این افراد متهم به ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی ایران شده اند. همچنین دادستان کل عربستان، این افراد را به تشکیل سلول‌های جاسوسی، برای تهیه اطلاعات حساس نظامی متهم کرده است؛ «عملی که مخل امنیت ملی، تمامیت ارضی و حتکمیت عربستان سعودی و نیروهای مسلح این کشور» توصیف شده است. مقام‌های قضایی عربستان همچنین این افراد را به «ملاقات با علی خامنه‌ای (رهبر جمهوری اسلامی ایران) و همکاری با عناصری از دستگاه‌های اطلاعاتی ایران متهم کرده اند.»

دو نفر از متهمان تبرئه شده و ۱۵ نفر دیگر به حبس‌های متفاوت محکوم شده اند. به گزارش العربیه، شماری از محکومان مشاغل مهمی در مناصب اقتصادی، مالی و دانشگاهی عربستان داشتند. عملیات بازداشت این افراد در تابستان در شهرهای مکه، مدینه ریاض و «مناطق شرقی» عربستان انجام شده است.

#BREAKING: #Saudi court sentences 15 people to death for spying for #Iran – Arabiya TV

— Arab News (@Arab_News) December 6, 2016

روابط عربستان سعودی و ایران در سال‌های گذشته به شدت رو به تیرگی گذاشته است. در ژانویه سال گذشته، در پی اعدام شیخ باقر نمر، روحانی سرشناس شیعه عربستانی و حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد رابطه دیپلماتیک دو قطع کشور شد. ایران و عربستان از جریان‌های سیاسی متعارض در یمن و سوریه حمایت می‌کنند. گروهی از کارشناسان می‌گویند مرزهای «جنگ سرد» میان این دو قدرت منطقه‌ای از خاورمیانه فراتر رفته و به شمال نیجریه رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مهاجران اخراجی اتیوپی از سرکوب شدید سعودی‌ها می‌گویند

درباره ناوچه «زال» نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که با نام «البرز» اکنون در دریای سرخ است چه می‌دانیم؟

حمایت مسکو از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه؛ ایران سفیر روسیه را احضار کرد