با حضور نمایندگان بوئینگ در تهران: فروش ۸۰ هواپیمای بوئینگ به ایران نهایی شد

با حضور نمایندگان بوئینگ در تهران: فروش ۸۰ هواپیمای بوئینگ به ایران نهایی شد
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

شرکت هواپیمایی ایران ایر و شرکت آمریکایی بوئینگ قرارداد خرید ۸۰ فروند بوئینگ را بعد از نزدیک به چهار دهه تحریم امضا کردند. قرار است این ۸۰ هواپیما طی ۱۰ سال آینده به ایران تحویل داده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی ایران، این قرارداد در تهران میان نمایندگان شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و بوئینگ در حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی امضاء شد.

فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه در حاشیه مراسم امضای این قرارداد گفت: «۵۰ فروند از این هواپیماها مدل ۷۳۷ و ۳۰ فروند دیگر مدل ۷۷۷ «پهن‌ پیکر» هستند که در یک دوره ۱۰ ساله به ایران‌ ایر تحویل می‌شوند.» همچنین براساس این گزارش نخستین هواپیمای بوئینگ نیز در سال ۲۰۱۸ به ایران تحویل داده خواهد شد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران هم بعد از امضای این قرارداد گفت: «به‌ زودی با نهایی شدن خرید ۱۰۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای ای.تی.آر (ATR) نوسازی ناوگان هوایی ایران‌ایر با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.» وی افزود: «با ورود این هواپیماها به ناوگان هوایی ایران‌ایر، ۵۰ هزار صندلی وارد ناوگان هوایی کشور می‌شود.»

Iran Air will buy 80 Boeing aircraft worth $16.6 billion, in the first such deal in 37 years https://t.co/SW0SoLs1YApic.twitter.com/TBTO8eg959

— Bloomberg (@business) December 11, 2016

در همین راستا شرکت بوئینگ نیز امضای قرارداد رسمی با ایران برای فروش ۸۰ هواپیما به ایران‌ ایر را تایید کرد. به گزارش رویترز بوئینگ در بیانیه‌ای گفته است: «فروش این هواپیماها به ایران کاملا با هماهنگی دولت آمریکا بوده است و از این به بعد هم به قواعد مربوط به مجوزهای لازم برای اجرای قرارداد پایبند خواهد بود.»

قرارداد شرکت بوئینگ در حالی روز یکشنبه با ایران نهایی شد که هنوز قرارداد خرید ایران از شرکت فرانسوی ایرباس نهایی نشده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران سال گذشته و در جریان سفر به فرانسه قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای مسافربری را با شرکت ایرباس امضاء کرد. خرید هواپیما از هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس نیازمند مجوزهای وزارت دارایی آمریکا هستند.

پس از اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و شش کشور جهانی و لغو بخشی از تحریم‌های ایران، ایرباس و بوئینگ اعلام کردند قصد دارند بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران بفروشند. با این حال مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن فروش هواپیماهای مسافربری به ایران ممنوع می‌شود. باراک اوباما گفته است هرگونه مصوبه کنگره برای ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافری به ایران را وتو می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو ماه و نیم بعد از فرود اضطراری در شیراز؛ هواپیمای نروژی ایران را ترک می‌کند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد