سوسیال دموکرات پیروز انتخابات پارلمانی رومانی شد

سوسیال دموکرات پیروز انتخابات پارلمانی رومانی شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نخستین نتایج اعلام شده از انتخابات پارلمانی در رومانی حاکی از پیروزی حزب سوسیال دموکرات در این کشور است.

آگهی

نخستین نتایج اعلام شده از انتخابات پارلمانی در رومانی حاکی از پیروزی حزب سوسیال دموکرات در این کشور است. این حزب که پس از ماجرای آتش سوزی در یک باشگاه شبانه در سال گذشته و استعفای نخست وزیر از حکومت دور شده بود به بیش از ۴۵ درصد از آرا دست یافته است.

لیویو دراگنا، رهبر این حزب پس از اعلام نتایج اولیه بدون اشاره به اینکه آیا نخست وزیری را بعهده خواهد گرفت، به مردم رومانی قول داد اقتصاد این کشور را سروسامان بدهد. وی در نطق خود گفت: «رومانیایی ها مطمئن باشند، ما پیشرفت در برنامه های اقتصادی را طبق وعده های انتخاباتی عملی خواهیم کرد و دولت سوسیال دموکرات این قول را به شما می دهد.»

وی به دلیل محکومیت در گذشته به دلیل تقلب انتخاباتی قانونا نمی تواند بعنوان رهبر این حزب نخست وزیری رومانی را در اختیار بگیرد.

احزاب لیبرال ملی و اتحاد برای نجات رومانی که هر دو در جناح راست این کشور قرار دارند، هر کدام به ترتیب ۲۱ و ۹ درصد از آرا را کسب کرده اند.

به این ترتیب، حزب سوسیال دموکرات رومانی با فاصلۀ بیش از ۱۵ درصد از احزاب راست و میانه اکثریت پارلمان را در اختیار خواهد داشت. با اینحال، این حزب از آنجاییکه اکثریت مطلق را کسب نکرده قصد دارد با حزب لیبرال این کشور که توانسته به پنج درصد لازم برای ورود به پارلمان دست یابد، ائتلاف کند.

رومانی با ۲۰ میلیون جمعیت پس از بلغارستان فقیرترین کشور در اروپاست و بحران اقتصادی اعتراض های زیادی را طی سالهای اخیر در پی داشته است. به گفتۀ رسانه های رومانی این نارضایتی موجب شده که تنها ۴۰ درصد از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سوسیال دموکرات ها در رومانی در صدر تازه ترین نظرسنجی

دولت رومانی به حکم دیوان حقوق بشر اروپا در زمینه حقوق همجنسگراها تمکین نخواهد کرد

رومانی از یافتن قطعه پهپاد در خاک خود خبر داد؛ نگرانی‌ها از گسترش جنگ اوکراین به کشورهای منطقه