احمد توکلی: فساد می‌تواند کمر جمهوری اسلامی را خم کند

احمد توکلی: فساد می‌تواند کمر جمهوری اسلامی را خم کند
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و رئیس سازمان غیردولتی «دیده‌بان شفافیت و عدالت» می‌گوید اگر جمهوری اسلامی با فساد مبارزه نکند، این موضوع می‌تواند کمر کشور را خم کند و مشروعیت حکومت را از میان ببرد. آقای توکلی از دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد تاکنون بارها از فساد اقتصادی حاکم در جمهوری اسلامی انتقاد کرده است. وی پیشتر هشدار داده بود که نهادهای حکومت ایران به مرحله «فساد سیستماتیک» رسیده و دستگاه‌های مسئول مبارزه با فساد هم خودشان به درجاتی از فساد آلوده شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت «الف» احمد توکلی روز پنجشنبه ۲۵ آذر ماه در اظهارات جدیدی درباره فساد در ایران گفت: «در جمهوری اسلامی کودتا نمی‌شود آن هم با توجه به ترکیبی که از سپاه، ارتش و مردم وجود دارد، انقلاب مخملی را نیز امتحان کردند اما نشد و تجاوز نظامی نیز باعث وحدت مردم می‌شود اما اگر با فساد مبارزه نکنیم کمر نظام جمهوری اسلامی خم می‌شود.»

وی افزود: «فساد مشروعیت حکومت را از بین می‌برد چرا که اعتقاد، کارایی و کارآمدی و قانون ارکان مشروعیت دولت را تشکیل می‌دهد.»

سازمان شفافیت بین‌الملل که هر ساله گزارشی از وضعیت فساد در کشورهای مختلف جهان را منتشر می‌کند در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ایران از نظر «شاخص ادراک فساد» در رتبه ۲۷ قرار دارد. «شاخص ادراک فساد»، میزان فساد اداری و اقتصادی در کشورها را نشان می‌دهد و برای هر کشور نمره‌ای از صفر تا ۱۰۰ بر اساس این شاخص تعیین می‌شود. هرچه این نمره بیشتر باشد دلالت بر فساد کمتر است. رتبه ایران در گزارش سال ۲۰۱۵ سازمان شفافیت بین‌المللی نیز در رده ۱۳۰ قرار گرفته است. براساس گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی به جز عراق و افغانستان سایر کشورهای همسایه ایران رتبه بهتری از این کشور دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید

«صادرات نفت ایران در دوازده ماه گذشته به بیش از ۳۵ میلیارد دلار رسید»

ادعای تازه حوزه علمیه امام خمینی: صدیقی شخصاً با حضور در دفترخانه سند انتقال ملک را امضا کرده است