هشدار به گردانندگان صفحات کاربری پرمخاطب در فضای مجازی ایران

هشدار به گردانندگان صفحات کاربری پرمخاطب در فضای مجازی ایران
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دبیر شورای عالی فضای مجازی از طرح شناسایی و ثبت مشخصات صاحبان حساب‌های کاربری پرمخاطب در فضای مجازی خبر داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، سید ابوالحسن فیروزآبادی با تاکید بر افزایش مسئولیت‌پذیری و شفاف بودن ارتباطات در شبکه ملی اطلاعات، از طرحی سخن گفت که مطابق آن مشخصات صاحبان کانال‌ها و خدمات مشابه در شبکه‌های اجتماعی که مخاطبانی بیش از پنج هزار عضو و یا دنبال‌کننده دارند ظرف مدت یک ماه در سامانه تعیین شده از سوی وزارت ارشاد اسلامی با توجه به اثرات اجتماعی آنها در کشور شناسایی و ثبت می‌شوند.

به گفته او این طرح در قالب «سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» اجرا خواهد شد.

فیروزآبادی همچنین با یادآوری وظیفه دولت در حوزه تعرفه و مدل اقتصادی «شبکه ملی اطلاعات» برای دسترسی همگانی به فضای مجازی تأکید کرد که «بایستی کیفیت بهتری برای خدمات داخلی تولید داخل نسبت به خارجی ارایه شده و تعرفه آن بسیار ارزان‌تر از سرویس خارجی مشابه باشد.»


شورای عالی فضای مجازی

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در خصوص امنیت و سالم‌سازی شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: «برای صیانت از کودکان و خانواده در فضای مجازی در این شبکه محصولات و خدمات با توجه به رده‌بندی سنی، جنسی، شغلی و تحصیلات ارایه می‌شود و نظام‌های حقوقی، قضائی و انتظامی مناسب برای سالم‌سازی فضای مجازی فراهم خواهد شد.»

دولت ایران روز هفتم شهریور ماه امسال افتتاح فاز اول «شبکه ملی اطلاعات» را اعلام کرد. تنها چند روز پس از آن، آیت‌الله مکارم شیرازی گفت که فضای مجازی ایران «تبدیل به لجنزار شده است».

هدف رسمی جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی طرح شبکه ملی اطلاعات که تا پیش از این «اینترنت ملی» نامیده می‌شد، تأمین امنیت فضای مجازی و ممانعت از دستیابی به اطلاعات کاربران از خارج از کشور عنوان می‌شود. اما کنشگران سیاسی و فرهنگی اجرای این طرح را در راستای اعمال سانسور بیشتر و کنترل فعالیت کاربران ایرانی به دست حکومت می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود