پادرمیانی ترامپ؛ مصر رای‌گیری برای محکومیت شهرک‌سازی اسرائیل در شورای امنیت را به تعویق انداخت

پادرمیانی ترامپ؛ مصر رای‌گیری برای محکومیت شهرک‌سازی اسرائیل در شورای امنیت را به تعویق انداخت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

دولت مصر روز جمعه اعلام کرد در پی رایزنی‌های فشرده میان دونالد ترامپ و عبدالفتاح سیسی، این کشور خواهان عقب افتادن رای‌گیری برای صدور قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی اسرائیل در شورای امنیت شده است.

این درخواست درحالی مطرح می‌شود که احتمال داشت ایالات متحده آمریکا، در اقدامی تاریخی این قطعنامه را وتو نکند. قرار بود مصر پیش‌نویس این قطعنامه را چهارشنبه ۲۱ دسامبر به شورای امنیت تقدیم کرده بود اما یک روز بعد خواستار تعویق رای‌گیری درباره آن شد. براساس پیش‌نویس این قطعنامه، مصر خواستار محکومیت ادامه شهرک ‌سازی در اراضی اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی و توقف فوری و کامل این اقدام از سوی اسرائیل شده بود.

یک مقام دولت اسرائیل – که نخواست نامش فاش شود- به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی مشخص شد که دولت اوباما این قطعنامه را وتو نخواهد کرد، مسئولان اسرائیلی با اعضای تیم انتقالی دونالد ترامپ تماس برقرار کرده و خواستار کمک رئیس‌‌جمهوری منتخب شدند.» ورود یک رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده به یک چالش بین‌المللی، پیش از آغاز به کار رسمی، موردی «استثنایی» توصیف شده است. آقای ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که بیت‌المقدس (اورشلیم) راپایتخت ابدی اسرائیل می‌داند.

Four UN council members press Egypt to go ahead with Security Council vote demanding an end to Israeli settlements https://t.co/KA6ttd2oMTpic.twitter.com/OQdQJFn0BI

— Al Jazeera News (@AJENews) December 23, 2016

ایالات متحده آمریکا در ماه اکتبر راسا ادامه شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی را به شدت محکوم کرده بود. با این حال، وتوی آمریکا در سال ۲۰۱۱ موجب عدم محکومیت این سیاست تل‌آویو از سوی شورای امنیت سازمان ملل شده بود.

ریاست جمهوری مصر با انتشار بیانیه‌ای، تماس و رایزنی درباره این قطعنامه میان عبدالفتاح سیسی و دونالد ترامپ را تایید کرده و آورده است: «دو رئیس‌جمهوری بر اهمیت دادن فرصت به دولت آینده آمریکا برای بررسی کامل مساله فلسطین و یافتن یک راه حل جامع برای آن، موافقت کردند.»

در حالی که تغییر موضع ناگهانی رئیس‌جمهوری مصر تعجب بسیاری از ناظران را برانگیخته است، به نظر می‌رسد که آقای سیسی تلاش می‌کند روابط میان واشنگتن و قاهره را بار دیگر در دوره حاکمیت دونالد ترامپ به اوج برساند. باراک اوباما یکی از منتقدان جریان سرنگونی محمد مرسی از سوی نظامیان در مصر بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا به اسرائیل: شهرک‌سازی زیان‌بار را متوقف کنید

کمپین بایدن با حضور اوباما و کلینتون رکورد جمع آوری بیشترین کمک مالی انتخاباتی آمریکا را شکست

محمود عباس کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی را معرفی کرد