دستگاه قضایی آلمان در جستجوی همدستان احتمالی مهاجم برلین است

دستگاه قضایی آلمان در جستجوی همدستان احتمالی مهاجم برلین است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مظنون اصلی حمله مرگبار به بازار کریسمس برلین روز جمعه در جریان تعقیب و گریز در شهر میلان ایتالیا به ضرب گلوله پلیس کشته شد؛ پس از آنکه به گفته مقام های امنیتی ایتالیا به سوی دو مامور پلیس تیراندازی…

آگهی

مظنون اصلی حمله مرگبار به بازار کریسمس برلین روز جمعه در جریان تعقیب و گریز در شهر میلان ایتالیا به ضرب گلوله پلیس کشته شد؛ پس از آنکه به گفته مقام های امنیتی ایتالیا به سوی دو مامور پلیس تیراندازی کرد.

گفته می شود انیس عامری، عامل حادثه برلین پیشتر بیعت خود را با ابوبکر بغدادی رهبر داعش اعلام کرده بود.

او در سال ۲۰۱۵ وارد آلمان شد و به حلقه اسلامگرایان افراطی پیوست و با تغییر محل زندگی و جعل مدرک شناسایی توانسته بود از دست پلیس بگریزد.

پس از این حادثه انیس خود را از آلمان به فرانسه و سپس به ایتالیا رساند. سوال مطرح این است که او چطور توانسته بدون مانع از چند کشور اروپایی عبور کند. مقام های قضایی آلمان می گویند تحقیقات برای شناسایی شبکه ای که به انیس عامری در تدارک حمله مرگبار برلین و فرار او به ایتالیا کمک کرده در جریان است. پتر فرانک، دادستان کل فدرال آلمان در این باره گفت: «دانستن اینکه افرادی در طراحی این حمله و فراری دادن او دست داشته اند برای ما خیلی مهم است. همچنین می خواهیم بدانیم آیا سلاحی که انیس در میلان استفاده کرده همان است که با آن راننده لهستانی کامیون را در برلین کشته بود؟ تحقیقات بعدی این موضوع را روشن خواهد کرد.»

مهاجم برلین یکی از صدها پناهجویی بود که در سال ۲۰۱۱ توسط گارد ساحلی ایتالیا از آبهای مدیترانه نجات یافت و وارد لامپدوزا شد. او به دلیل آتش زدن مدرسه ای در شهر کاتانیا به چهار سال حبس محکوم شد و طی دوران زندان متحول و به یک اسلام گرای افراطی بدل شد.

این حادثه خانواده و اطرافیان انیس در تونس را در شوک فرو برده است. با این حال آنها نسبت به کشتن او انتقاد دارند و می خواهند که دولت تونس در این زمینه کاری کند. عبدالقادر برادر انیس در این باره گفت: «دیروز گفتم که ما او را طرد کرده ایم. اما او هنوز یک مظنون بود. چرا او را کشتند؟ رسانه های آلمان امروز می گویند که او مظنون بوده. باید او تحت بازجویی قرار می گرفت نه اینکه کشته شود.»

در جریان این حادثه کامیونی با ورود به بازار کریسمس برلین جمعیت حاضر را زیر گرفت. در پی آن ۱۲ تن جان باختند و دهها نفر زخمی شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادای احترام به قربانیان حادثه مرگبار برلین در دروازه براندنبورگ

انیس عامری، از خلافکاری خرده پا تا تروریست

آنگلا مرکل و سؤال هایی که حادثه برلین برانگیخته است