واکنش‌های تازه به انتشار سخنان ظریف: ابراز تاسف شدید وزارت خارجه ایران

واکنش‌های تازه به انتشار سخنان ظریف: ابراز تاسف شدید وزارت خارجه ایران
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انتشار بخش‌هایی از گفته‌های محمد جواد ظریف در جلسه وی با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران که در تاریخ ۲۸ آذر ماه برگزار شده، جنجال‌ساز شده است. این سخنان را جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس و از اعضای جبهه پایداری منتشر کرده است.

هفته گذشته جواد کریمی قدوسی ابتدا گزارش مختصری از جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با ظریف را منتشر کرد که این موضوع اعتراض شدید وزیر امور خارجه ایران را به دنبال داشت. آقای ظریف می‌گفت حرف‌هایش نادرست منتشر شده است. پس از آن روز یکشنبه پنجم دی ماه، متن کامل سخنان وزیر خارجه ایران توسط این نماینده عضو جبهه پایداری منتشر شد و این موضوع منجر به موضع‌گیری‌های متفاوت چهره‌های سیاسی ایران شده است. همچنین سخنگوی وزارت خارجه از انتشار گفته‌های محرمانه ظریف شدیدا ابراز تاسف کرده و از جواد کریمی قدوسی به شدت انتقاد کرده است.


جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس دهم و از اعضای جبهه پایداری

براساس متن منتشر شده توسط کریمی قدوسی که وب‌سایت «رجانیوز» آن را منتشر کرده است، آقای ظریف در جلسه با کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره قانون تحریم های آمریکا گفته است «بر اساس توافقی که با آقای کری کردم،‌ من الان عرض می‌کنم، ‌بیرون نمی‌گویم اما خدمت شما می‌گویم. من اشتباه کردم، بر اساس توافقی که کردیم، ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی.» ظریف سپس می‌پذیرد که «اشتباه کرده و نباید بر اساس حرف جان کری، وزیر خارجه آمریکا عمل می‌کرده بلکه باید بر اساس همان استراتژی که تعیین شده بود عمل می‌کرد.»

مصطفی کواکبیان نماینده مجلس نیز روز یکشنبه در جلسه علنی از تحریف سخنان وزیر خارجه انتقاد کرد و گفت آقای ظریف در مورد قانون تحریم های ده ساله سخن گفته که جان کری قول داده بود نمی گذارد کنگره تایید کند، در حالی که طوری جلوه داده اند که گویا وزیر خارجه درباره کل برجام گفته اشتباه کردم.

ابراز تاسف شدید وزارت خارجه

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، یکشنبه پنجم دی ماه با ابراز تاسف شدید از انتشار متن سخنان ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که این اقدام «غيراخلاقی، غیرقانونی، غيرشرعی، غیرمنطقی و عجیب، خلاف منافع ملی و امنيت ملی و گرا دادن تاکتیک‌های مذاکراتی کشور به آمریکا» بوده است.


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای قاسمی گفت: «هر عقل سليمی كه ذره ای به فكر منافع ملی است می‌داند كه نبايد صحبت‌های خصوصی وزير خارجه افشا شود… و گناه تضعیف موضع ایران بر عهده کریمی قدوسی است.» سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد که وزارت خارجه از این پس مجبور است برای افشاء نشدن تاکتیک‌های مذاکراتی و تصمیمات استراتژیک و حساس در نحوه و شکل برگزاری چنین نشست‌هایی «دقت بیشتری» کند.

در همین حال جواد کریمی قدوسی روز یکشنبه در مجلس با دفاع از اقداماتش گفت: «این مطالب نه تنها محرمانه نیست بلکه انتشار آنها باعث تقویت انسجام ملی هم می‌شود.» وی افزوده بود: «ماده ۷۷ آیین‌نامه داخلی مجلس اشاره می‌کند که نمایندگان بر اساس اصول ۸۴ و ۸۶ در اظهار نظر درباره همه مسائل کشور مصونیت دارند.»

واکنش رئیس مجلس ایران

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز درباره اظهارات منتشر شده آقای ظریف گفت:‌ «وزیر امور خارجه در مورد یک موضوع خاص اظهار نظر کردند و نه در مورد کلیت برجام.»

لاریجانی:اظهارات وزیر خارجه دریک موضوع بوده ونه تمامی برجام/کمیسیون امنیت ملی مجلس فردااقدام کریمی قدوسی درانتشار سخنان ظریف رابررسی می کند

— خبرگزاری ایرنا (@irna1313) December 25, 2016

در رویدادی دیگر یکشنبه شب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با حضور محمد جواد ظریف جلسه‌ای برای بررسی این موضوع برگزار کرد. آقای بروجردی روز دوشنبه ششم دی ماه با اشاره به این جلسه گفت: «انتشار اخبار داخلی کمیسیون امنیت خارج از ضوابط مصوب بود.»

به گزارش ایسنا علاءالدین بروجردی افزود: «در دیدار شب گذشته، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وزیر خارجه نقطه نظرات خود و مواضع‌شان را درباره مسائل مربوطه مطرح کردند و به نظر می رسد با توجه به اینکه همه مسئولان و دستگاه‌ها در مقابل دشمن مشترکی قرار داریم، حتما باید با همدلی و همزبانی بتوانیم در مقابل دشمن، سیاست‌های خودمان را پیش ببریم.» بروجردی گفت: «در این دیدار، ظریف وزیر امور خارجه نیز قبول داشتند که اتفاق اخیر از سوی یک فرد صورت گرفته و سیاست اعضای کمیسیون امنیت ملی نیست و وی در این دیدار بر استمرار همکاری های فی مابین تأکید کرد.»

پس از حواشی انتشار اظهارات محرمانه ظریف از سوی کریمی قدوسی عصر امروز برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی با حضور در دفتر وزیر از او دلجویی کردند pic.twitter.com/YrQCw1lJ2m

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) December 25, 2016

علاءالدین بروجردی چند روز قبل نیز از اقدام جواد کریمی قدوسی انتقاد کرده و گفته بود: «طبق توافقی که در آیین‌نامه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح شده، همه مطالب مربوط به جلسات این کمیسیون توسط سخنگوی کمیسیون اعلام می‌شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد