نقش کارآفرینان اروپایی در تحقیقات داروسازی

نقش کارآفرینان اروپایی در تحقیقات داروسازی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شرکتهای تجاری کوچک و متوسط نقش مهمی در تحقیق روی داروهای جدید دارند.

شرکتهای تجاری کوچک و متوسط نقش مهمی در تحقیق روی داروهای جدید دارند. این شرکتها شکاف میان تحقیقات دانشگاهی و غولهای بزرگ داروسازی را پر می کنند و به این ترتیب هم راهی برای یافتن داروهای جدید برای بیماریهایی مثل دیبات نوع دوم و سرطان بدست می دهند و هم فرصتی برای کارآفرینان فراهم می کنند.

درباره طرح هدایت شرکتهای اروپایی

  • در مراحل اولیه طراحی و ساخت دارو، محققان نیاز به مجموعه اطلاعاتی عظیمی دارند تا بتوانند مولکولهایی را که می توان با آنها داروی جدید ساخت جستجو و انتخاب کنند
  • شرکت های دارویی طی سالها چنین مجموعه های اطلاعاتی را گرد آورده اند. اما مجموعه هایی که در دسترس عموم باشد نادر و گران است و این نکته پیشرفت در زمینه ساخت داروهای جدید را کند و مشکل کرده است
  • با کمک مدل همکاری بین بخش عمومی و بخش خصوصی که از سوی ابتکار نوآوری پزشکی پیش آورده شده است، شرکت های دارویی و همکارانی که از بودجه های دولتی برخوردار هستند، از جمله شرکتهای کوچک و متوسط در اجرای پروژه پیشرو اروپایی شرکت کرده و مجموعه منحصر به فردی شامل اطلاعات مربوط به ۴۵۰۰۰۰ ترکیب مختلف را به وجود آورده اند
  • محققان دانشگاه ها و شرکتهای تجاری کوچک و متوسط و سازمان های مدافع حقوق بیماران در سراسر اروپا اکنون مدتی است که از نتایج کار این پروژه بهره مند هستند و می توانند داروهای احتمالی را بدون صرف هزینه شناسایی کنند و به فرآیند کشف دارو سرعت ببخشند

لینکهای مفید

برنامه ابتکاری ای برای نوآوری در دارو در اروپا وجود دارد. یان اسکریوانک، مسئول این برنامه می گوید: «این برنامه همکاری بین اتحادیه اروپا و صنعت داروسازی است. هدفمان هم این است که روند گسترش داروهای جدید را تسریع کنیم. بویژه در حوزه ای که به آن نیاز است، مثل داروهایی برای اختلالات روانی و مقاومت در برابر آنتوبیوتیکها.»

پلتفورم موسوم به «هدایت کارخانه های اروپایی»، پلتفورمی است که در تمام اروپا برای تسریع روند گسترش داروهای نوآورانه بکار می رود. این پلتفورم با صنعت داروسازی در اروپا و شرکتهای تجاری کوچک و متوسط مثل شرکت «تاروس» همکاری می کند.

دیمیتریوس تزالیس، مدیر عامل این شرکت در شهر دورتموند آلمان درباره فعالیتهای آن می گوید: «ما ترکیباتی شیمیایی ای تولید می کنیم که قرار است به مجموعه ترکیبات شیمیایی که پلتفورم «هدایت کارخانه های اروپایی» معرفی شود. این مجموعه شامل۵۰۰ هزار ترکیب شمیایی ای است که ممکن است در ساخت دارو کاربرد داشته باشد.»

با همکاری شرکت «تاروس» در عرض سه سال و نیم، ۷۰ ترکیب شیمیایی شناسایی شده که ممکن است در ساخت دارو بکار برود.

مدیر عامل «تاروس» می افزاید: «ما شکاف میان پژوهشهای اولیه دانشگاهی و صنعت داروسازی را پر می کنیم وبه این ترتیب وضعیتی به وجود می آوریم که استفاده از داروهای احتمالی در بیماری های اختلال اعصاب، دیابت نوع دوم، سرطان و میکروبهای مقاوم در برابر دارو برای بیماران آسانتر شود. اگر محقق دانشگاه هستید یا محقق شرکتهای زیست فناوری می توانید به طور رایگان از مجموعه اطلاعاتی ما برای جستجو و گزینش استفاده کنید.»

شرکتهای تجاری زیادی مانند شرکت «تاروس» با این پلتفورم اروپایی همکاری می کنند. این طرح همچنین باعث می شود بازار دارو کارایی بیشتری داشته باشد.

اما همکاری با پلتفورم«هدایت کارخانه های اروپایی» چه سودی برای کارآفرینان دارد؟ مدیر عامل شرکت «تاروس» می گوید: «[کارآفرینی که با این طرح همکاری می کند] بخشی از یک شبکه وسیه اروپایی است، به دستاوردهای علمی دسترسی دارد، و با می تواند شرکایی در صنعت داروسازی پیدا کند. بعلاوه این امکان را دارد که به بازارهای جهانی و اروپایی هم راه بیابد.»

یان اسکریوانک، مسئول برنامه «نوآوری در دارو» درباره این که کارآفرینان اروپایی چگونه می توانند با این طرح همکاری کنند می گوید: «برای شرکتهای تجاری مهم است که شرایط را بداند. باید با مراکزی تماس بگیرد که در کشور خودش به این منظور وجود دارد. این مراکز در تمام کشورها هستند و به کارآفرین کمک می کنند موفق بشوند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دعوای آمستردام و میلان بر سر مقر آژانس داروئی اروپا

کمک بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب و کارهای کوچک در گرجستان

بانک سرمایه‌گذاری اروپا به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند