توافق روسیه و ترکیه برای آتش بس در سوریه

توافق روسیه و ترکیه برای آتش بس در سوریه
Copyright 
نگارش از Pooneh Irani
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ترکیه و روسیه درباره طرح آتش بس سراسری در سوریه به توافق رسیدند.

آگهی

ترکیه و روسیه درباره طرح آتش بس سراسری در سوریه به توافق رسیدند. این توافق در پی دو روز مذاکرات محرمانه میان ترکیه، روسیه و گروه های مخالف مسلح در آنکارا، پایتخت ترکیه حاصل شده است.

در راستای گفتگو برای حصول این توافق، روز سه شنبه مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف، همتایان روس و ایرانی خود درباره این طرح تلفنی گفتگو کرده است.

بر اساس این طرح قرار است آتش بس در تمام مناطقی که دولت سوریه و حامیانش با گروه های مخالف مسلح می جنگند، برقرار شود. آتش بس از نیمه شب نهم دی ماه برقرار خواهد شد و شامل گروه هایی که از سوی سازمان ملل به عنوان تروریست شناخته شده اند، نمی شود.

در صورت موفقیت آتش بس، طرفین درگیر در سوریه تحت نظارت ترکیه و روسیه در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان به مذاکره خواهند نشست.ضمانت اجرایی روند گفتگوها که با هدف کمک به دوره گذار سیاسی سوریه در چهارچوب مصوبه شورای امنیت سازمان ملل انجام می شود، برعهده ترکیه و روسیه است.

همزمان درگیری میان ارتش ترکیه و داعش در شهر الباب در شمال سوریه ادامه دارد. ارتش این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد در عملیات «سپر فرات» که از ماه اوت سال جاری در جریان است، ۴۴ نفر از نیروهای داعش را کشته و ۱۱۷ نفر را زخمی کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز یک روز پیش از حصول این توافق کشورهای غربی را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده و گفت مدارکی دارد که حمایت غرب از گروه هایی مانند حزب اتحاد دموکراتیک، یگان های مدافع خلق و داعش را ثابت می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان غرب را به حمایت از داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه متهم کرد

راهپیمایی کنشگران از برلین تا حلب

بدون شرح، مروری بر سال ۲۰۱۶: بحران پناهجویان