پیشنهاد یک نماینده مجلس ایران: دادگاه ویژه زنان تشکیل شود

پیشنهاد یک نماینده مجلس ایران: دادگاه ویژه زنان تشکیل شود
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان پیشنهاد داد تا دادگاه‌های ویژه‌ای برای رسیدگی به شکایات زنان در کشور تشکیل شود. خانم جلودارزاده قبلا هم چنین پیشنهادی را داده بود که با انتقاد برخی از حقوقدانان مواجه شده بود.

به گزارش خبرگزاری «خانه‌ملت» سهیلا جلودارزاده روز ۱۱ دی ماه با انتقاد از فضای مردانه دادگاه‌های ایران و نیز با تاکید بر «ضعف‌های قانونی در حمایت از زنان» گفت: «متاسفانه در دادگاه‌ها وقتی طرف دعوی یک زن، مرد است فضا مردانه است و زنان به سختی می‌توانند احقاق حق کنند» از این رو تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به شکایات زنان لازم است.

وی افزود: «نگاه‌ها به حمایت از حقوق زنان باید تغییر کند در این زمینه از رئیس قوه قضاییه درخواست داریم به این موضوع به عنوان مسئله ای فرهنگی بپردازد… تعادل و عدالت بین زنان و مردان منجر به جلوگیری از چالش‌ها و کاستی های موجود می‌شود، در واقع قضاوت عادلانه موجب جلوگیری از بروز خشونت و آزار و اذیت زنان از سوی برخی مردان می‌شود، عدالت منجر به برقراری آرامش، حمایت و تامین امنیت زنان خواهد شد.»


سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان

خانم جلودارزاده تیر ماه سال جاری نیز بر ضرورت تشکیل دادگاه‌های ویژه زنان تاکید کرده و گفته بود: «ما [فراکسیون زنان مجلس دهم] به دنبال این هستیم که با تشکیل دادگاه ویژه زنان، مسیری امن برای رسیدگی به دعاوی آنان ایجاد شود تا در حاشیه امنیت دستگاه قضائی بتوانند پیگیر امور کیفری و حقوقی خود باشند.»

اما برخی از حقوقدانان ضمن مخالفت با پیشنهاد خانم جلودارزاده این موضوع را نوعی تفکیک جنسیتی می‌دانند. نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری در همین رابطه تیر ماه سال جاری به روزنامه شهروند گفته بود: «به نظر من پیشنهاد خانم جلودارزاده طرح تفکیک جنسیتی بیش نیست. این تفکیک جنسیتی تا کجا قرار است پیش رود؟ در کجای دنیا دادگاه ویژه زنان وجود دارد؟ در اولویت قرار ندادن پرونده زنان دلیلی غیرمنطقی بر ایجاد دادگاه ویژه زنان است.»

نعمت احمدی افزوده بود: «بهتر است خانم جلودارزاده به دنبال مسائل مهم‌تری باشد مثلا قضات زن حق رأی دادگاه پیدا کنند، همچنین مسائلی که به حقوق زنان مربوط می‌شود و امتیازات زنان را زیاد می‌کند. وقتی زنان قاضی حق رأی ندارند، دادگاه ویژه زنان چه سودی دارد؟»

در قانون اساسی ایران علاوه بر دادگاه‌های عمومی (که شامل دادگاه عمومی حقوقی، دادگاه عمومی جزایی، دادگاه خانواده، دادگاه اطفال، دادگاه کیفری استان و دادگاه‌های تجدیدنظر است)، دادگاه‌های ویژه‌ای نیز وجود دارند که دادگاه‌های نظامی، دادگاه‌های انقلاب، دادگاه‌های انتظامی قضات و دادگاه‌های ویژه روحانیت از آن جمله هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود