ایران: مناقشه گازی ایجاد شده بین ایران و ترکمنستان سیاسی نیست

ایران: مناقشه گازی ایجاد شده بین ایران و ترکمنستان سیاسی نیست
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به ممانعت ترکمنستان از انتقال گاز به ایران گفت: «این یک بحث فنی میان دو شرکت گاز ایران و ترکمنستان است و مناقشه گازی ایجادشده بین ایران و ترکمنستان را سیاسی نمی‌بینیم.» شرکت ملی گاز ایران روز ۱۲ دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ترکمنستان صادرات گاز به ایران را قطع کرده است.

Turkmenistan halts gas exports to Iran over payment row, Tehran says https://t.co/ZC1UyquxLX

— Reuters Commodities (@ReutersCommods) January 1, 2017

به گزارش خبرگزاری ایسنا بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۱۳ دی ماه با اشاره به ماجرای قطع گاز ترکمنستان به ایران گفت: «این یک بحث فنی میان دو شرکت گاز ایران و ترکمنستان است. در عین حال ما امیدواریم با درایت با کشور همسایه خود به شکل مرضی الطرفین به تفاهم لازم برسیم و این همکاری‌ها میان دو کشور ادامه داشته باشد. مذاکرات همانطور که در بیانیه شرکت گاز آمده است میان دو کشور ادامه دارد وما هم امیدواریم این مذاکرات در فضای بهتر دنبال شود، تا این مساله حل شود.»

وی با بیان اینکه مناقشه گازی ایجادشده بین ایران و ترکمنستان سیاسی نیست گفت: «با توجه به تمامی حقوقی که ایران در چارچوب قرارداد فوق با ترکمنستان دارد، این حقوق باید از سوی طرف ترکمن مورد پذیرش قرار گیرد و مجددا اجرای این قرارداد ادامه یابد.»

️شرکت ملی #گاز#ایران:بدلیل قطع جریان گاز وارداتی از #ترکمنستان،عموم مشترکان بهینه مصرف کنندhttps://t.co/aMvtbqsQC0pic.twitter.com/EkKskXDvn8

— خبرگزاری تسنیم (@Tasnimnews_Fa) January 1, 2017

در روزهای گذشته و با قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران، شرکت ملی گاز این کشور اعلام کرد که بر اساس قراردادی که از ۲۰ سال پیش میان ایران و ترکمنستان منعقد شده، بخشی از گاز مصرفی مناطق شمالی با واردات از این کشور تامین می‌شود. در این بیانیه آمده بود: «در طول این مدت هر از گاهی رفتارهایی مغایر با اصول قرارداد از شرکت ترکمنی سر زده است که مهمترین آن قطع جریان گاز در اوج سرمای سال ۸۶ بود که متأسفانه منجر به پذیرش خواست نامعقول شرکت ترکمن گاز و افزایش ۹ برابری قیمت گاز شد.»

در سال ۱۳۸۶ دو طرف بر سر افزایش ۹ برابری قیمت گاز از ۴۰ به ۳۶۰ دلار در هر هزار متر مکعب توافق کردند. ایران سال ۱۳۹۴ حدود ۹ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد کرد که این مقدار دو برابر میزان گاز دریافتی ایران از ترکمنستان در سال ۱۳۹۳ بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله سایبری چیست؟

هکرهای مرتبط با اسرائیل مسئولیت «حمله سایبری» به جایگاه‌های سوخت در «سراسر ایران» را برعهده گرفتند

عقب‌نشینی سواحل ترکمنستان؛ آیا زنگ خطر برای کشورهای حاشیه دریای خزر به صدا درآمده است؟