چاپگر لیزری جدید بدون استفاده از یک قطره جوهر

چاپگر لیزری جدید بدون استفاده از یک قطره جوهر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

لیزری که به آرامی کاغذ را حرارت می دهد و می سوزاند.

آگهی

لیزری که به آرامی کاغذ را حرارت می دهد و می سوزاند. این می تواند انقلاب بعدی در صنعت چاپگرها باشد. دانش آموز سابق دانشگاه صنعتی دلفت در هلند، فناوری جدیدی را ابداع کرده که می توان بدون حتی یک قطره جوهر بر روی هر کاغذی حروف را چاپ کرد.

این روش شبیه به آزمایش قدیمی کودکان در مدرسه به وسیله ذره بین، کاغذ و نور خورشید است.

در این آزمایشگاه از همین روش و با استفاده از پرتو مادون قرمز لیزر، که از مجموعه لنزهای مخصوصی عبور کرده است، کاغذ را به آرامی می سوزانند و با کربن سیاه آن بر روی کاغذ چاپ یا پرینت می کنند.

«ونکاتش چندرِسکار»، مبدع این فناوری می گوید: «ما با انرژی حرارتی لیزر و تغییر رنگ حاصل از آن بر روی کاغذ این کار را انجام می دهیم. معمولا اگر کسی خودش این کار را بکند مشکلاتی بوجود می آید. نظیر اینکه رنگ نوشته معمولا قهوه ای است و دائمی هم نیست. اما در حاصل کار ما پس از سالها تحقیق می توان رنگ و کیفیت چاپ را تضمین کرد. چاپی که در چاپگر بدون رنگ انجام می شود، دقیقا مانند چاپگرهای معمولی است.»

اصطلاح فنی این عمل ‘carbonization’ یا «ذغالی کردن» است.

نکته ظریف این فناوری ایجاد تعادل مطلوب میان شدت پرتو لیزر و نوع و ساختار تابش آن در پروسه ذغالی کردن کاغذ است تا در هیچ یک از مراحل احتراقی صورت نگیرد.

اورل آدَم، استادیار دانشگاه دلفت می گوید: «برای کنترل میزان سوختگی کاغذ، شدت پرتو ما بسیار یکنواخت و تنها در منطقه ای که می خواهیم تنظیم می شود.»

این فیزیکدان به ما توضیح می دهد که چگونه شدت سیاهی چاپ را می توان با تغییر طول پالس لیزر کنترل کرد.

او می گوید: «لیزر پالس ارسال می کند. این پالسها می تواند در طول زمان گسترده شود و ما میتوانیم آن را روشن و خاموش کنیم. این سیستم باعث می شود که قبل از تبدیل شدن حرارت به شعله، خودش خاموش بشود. با تنظیم این موضوع و خطا و آزمایش های بسیار می توان رنگ سیاه متفاوتی را بدست آورد و تا پایان آن را نگاه داشت.»

آزمایشات نشان داده اند که این فناوری نتایج رضایت آوری برای جایگزینی چاپگرهای سیاه و سفید دارد.

شرکت «توکانو» که در زمینه توسعه فناوری برای تبلیغات فعالیت می کند، ادعا کرده است که این فناوری می تواند تولیدکنندگان و صنایع چاپ را به خود جذب کند.

مدیر تبلیغات شرکت توکانو می گوید: «ما به دنبال همکاری با تولیدکنندگان چاپگرهای بزرگ هستیم تا این فناوری را هر چه زودتر به بازار وارد کنیم. در حال حاضر نوع کسب و کار به این صورت است که تولیدکنندگان چاپگرها از هر دو طرف سود می کنند؛ هم از ساخت چاپگرهاو هم از کارتریج و جوهر آن. اما راه حل ما مزایای خاص خود را دارد. هیچ کاتریجی تولید نمی شود، بنابراین هزینه کلی در چرخه تولید پایین می آید. همچنین مزایای محیط زیستی فراوانی دارد و قابلیت چاپگرها نیز بالا می رود. چرا که به چاپگرهایی دائمی تبدیل می شوند.»

توسعه دهندگان این فناوری معتقدند که چاپگر بدون جوهر می تواند تا چند سال آینده در صنایع و فروشگاه ها مورد استفاده قرار بگیرد.

«ونکاتش چندرِسکار» مخترع این چاپگر می گوید: «ما در ابتدا بر روی مصارف صنعتی تمرکز می کنیم. برای مثال برای چاپ جعبه ها یا چاپ کتاب. چاپگرهایی در سایز صنعتی خواهیم ساخت و بعد از آن به مصارف خانگی یا اداری می پردازیم. می توانیم بر اساس نوع مصرف از فناوری، آن را برای هر محیطی تنظیم کنیم.»

مزایای این چاپگر جدید برای محیط زیست بسیار زیاد خواهد بود. چرا که هر سال ۱۴ میلیارد دلار هزینه جوهر چاپگرهای سیاه و سفید می شود. کمتر از ۳۰ درصد این کارتریج ها بازیافت می شوند. و هربار که یک کارتریج را دور می اندازیم ۴۵۰ سال زمان می برد تا تونر (پودر بکار رفته در چاپگر لیزری) آن تجزیه شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پسر ۱۰ ساله اتریشی با جمجمه تولید شده توسط چاپگر سه‌بعدی نجات پیدا کرد

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما