آثار «گردا وگنر» نقاش دانمارکی و بازتاب عشق نامعمول او به همسر تراجنسیتی اش

آثار «گردا وگنر» نقاش دانمارکی و بازتاب عشق نامعمول او به همسر تراجنسیتی اش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بازتاب عشقی نا معمول میان یک نقاش مشهور و معشوقه و همسر نقاش اش که یک ترا جنسیتی (ترنسجندر) است.

آگهی

بازتاب عشقی نا معمول میان یک نقاش مشهور و معشوقه و همسر نقاش اش که یک ترا جنسیتی (ترنسجندر) است. نقاشی های «گردا وگنر» نقاش دانمارکی در موزه «آرکن» در جنوب کپنهاگ به نمایش گذاشته شده است.

موضوع مورد علاقه این زن نقاش، دختران، خوانندگان بزرگ و زنان پر زرق و برق بودند. در این میان می توانیم پرتره های همسر او که تغییر جنسیت داده بود را نیز ببینیم.

«لیلی البه» با نام «اینار وگنر» بدنیا آمده بود و یک مرد بود. اما زمانی که برای اولین بار برای همسر خود مدل نقاشی شد و لباس زنانه پوشید به ماهیت جنسیتی خود پی برد.

آندرآ ریگ، متصدی این نمایشگاه می گوید: «کشیدن پرتره لیلی کار مشترک آنها بود. آنها یک فرد جدید را خلق کردند یا اینکه هویت واقعی یک نفر را کشف کردند. فکر می کنم که کشیدن لیلی الهام بخش ترین آثار وگنر بعنوان یک هنرمند بود و آنها با هم این حس زنانگی را خلق کردند.»

در سال ۱۹۳۰، گردا وگنر همسر خود را زمانی که او قصد داشت تغییر جنسیت بدهد حمایت کرد. لیلی اولین شخصی بود که به صورت قانونی دست به عمل تغییر جنسیت زد.

داستان پر فراز و نشیب این تغییر را «تام هوپر» کارگردان بریتانیایی در فیلم دختر دانمارکی به نمایش گذاشت. آلیشیا ویکندر برای بازی در نقش گردا در این فیلم برنده جایزه اسکار شد.

این نمایشگاه با ۱۸۰ اثر از گردا وگنر، ۷۵ سال پس از مرگ این هنرمند، بزرگترین نمایشگاهی است که تا کنون از آثار او برپا شده است.

این نقاش در زمان حیات در حوزه هنری شهر پاریس بسیار مطرح بود اما در دانمارک بدلیل مشهور شدن کارهایش به هنر دارای تمایلات جنسی، طرد شده بود. گرچه امروز در دانمارک او را بعنوان یک هنرمند پیشرو می شناسند.

متصدی این نمایشگاه می گوید: «او خود را هم با زنانی که پرتره آنها را می کشید معرفی می کرد و هم به آنها جلب می شد. بنابراین در همه کارهای او تمایل زیادی را می توان دید. او را همیشه بعنوان یک بیگانه می دیدند در حالی که امروز ما می دانیم که از زمان خودش فراتر بود.»

نمایشگاه آثار این زن هنرمند دانمارکی در موزه هنرهای معاصر در شهر کپنهاگ تا هشتم ژانویه برقرار خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی

رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان

«گاه و بیگاه» با هوش مصنوعی؛ بیتل‌ها پس از ۵۴ سال به صدر جدول ترانه‌های محبوب بریتانیا رسیدند