«آقای والس! حجاب در تونس برخلاف ایران اجباری نیست»

«آقای والس! حجاب در تونس برخلاف ایران اجباری نیست»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کاربران شبکه‌های اجتماعی به سخنان مانوئل والس، نخست وزیر پیشین فرانسه و یکی از نامزدهای حزب سوسیالیست برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در مقایسه «حجاب اجباری» میان ایران و تونس واکنش نشان دادند.

ماجرا از آنجا شروع شد که آقای والس پنجشنبه شب، پنجم ژانویه در یکی از برنامه‌های سیاسی پربیننده شبکه دوم تلویزیون فرانسه به نام «برنامه سیاسی» حضور یافت. آقای والس در بخشی از این برنامه درباره حق آزادی حجاب و آزادی مذهب با عتیقه طرابلسی، شهروند مسلمان فرانسوی وارد بحث شد. خانم طرابلسی – که دانش‌آموخته اکول نورمال سوپریور، یکی از برترین دانشگاه‌های فرانسه است- خود را مسلمان و درعین حال فمینیست توصیف کرد و با اشاره به سخنان سال‌های گذشته مانوئل والس علیه حجاب پرسید که آیا وی «می‌خواهد جامعه‌ای بسازد که در آن به زنان تحمیل شود یا این‌که زنان حق انتخاب داشته باشند؟»

کاندیدای احتمالی حزب سوسیالیست فرانسه برای انتخابات سال ۲۰۱۷ در پاسخ حجاب را نه تنها یک پوشش بلکه یک «نشانه سیاسی نگران کننده» خواند و افزود :«خودتان هم می‌دانید. در کشورهای دیگر، به تونس و ایران فکر می‌کنم، زنانی که به داشتن حجاب اجبار شده اند مشخصا برای برداشتن آن مبارزه می‌کنند.»

این سخنان آقای والس و مقایسه اجباری بودن حجاب در ایران و تونس واکنش شدیدی را در میان کاربران فرانسه زبان شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. بسیاری با مسخره خواندن ذهنیت نخست وزیر پیشین فرانسه، به او یادآوری کرده اند که حجاب اگرچه در ایران اجباری است، اما چنین اجباری در تونس وجود ندارد.

رافه ایادی در صفحه فیسبوک خود نوشته: «والس امشب ثابت کرد که حماقت، درست مانند تروریسم ملیت، رنگ، مذهب و محدویتی نمی‌شناسد.»

الولید تبوربی: والس! دهانت را ببند! در تونس حجاب به زنان اجبار نمی‌شود

manuelvalls</a> heureusement que tu étais en Tunisie il y a un mois petit espagnol <a href="https://twitter.com/hashtag/LEmissionPolitique?src=hash">#LEmissionPolitique</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/Tunisie?src=hash">#Tunisie</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/Valls?src=hash">#Valls</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/AFP?src=hash">#AFP</a></p>&mdash; FRAJ BOUHAJJA (FRED_BHJ) 5 janvier 2017

فرج بوحاج با اشاره به اصالت اسپانیایی آقای والس توییت کرد:مانوئل والس، کوچولوی اسپانیایی! خوشبختانه همین یک ماه پیش در تونس بودیآقای والس هنوز نسبت به این انتقادها واکنشی نشان نداده است. وی سال گذشته با اشاره به ماریان، سمبل جمهوری و انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه گفته بود: «ماریان عریان الگوی ما است او بی حجاب است…»


ماریان سمبل جمهوری فرانسه و راهنمای آزادی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

منابع حقوق بشری از توقیف لوح جایزه اروپایی ساخاروف و بازجویی از وکیل خانواده مهسا امینی خبر می‌دهند

واکنش رئیس پارلمان اروپا به ممنوع‌الخروج شدن خانواده مهسا امینی: حقیقت را نمی توان پنهان کرد

نرگس محمدی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل کیست و چه فعالیت‌هایی کرده است؟