قبرس در انتظار فرصتی تاریخی برای پایان دهه ها اختلاف

قبرس در انتظار فرصتی تاریخی برای پایان دهه ها اختلاف
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران بخش های مختلف قبرس در نشست ژنو حضور می یابند تا از رهگذر گفت و گو به دهه ها اختلاف در این جزیره پایان دهند.

آگهی

رهبران بخش های مختلف قبرس در نشست ژنو حضور می یابند تا از رهگذر گفت و گو به دهه ها اختلاف در این جزیره پایان دهند. مصطفی آکینجی، رهبر بخش ترک نشین و نیکوس آناستازیادس، رهبر یونانی نشین قبرس طی سه روز تمام در سوئیس با یکدیگر بحث و گفت و گو خواهند کرد.

#CyprusTalks resumed UNGeneva</a> - <a href="https://twitter.com/UNOG_DG">UNOG_DG & EspenBarthEide</a> welcomed <a href="https://twitter.com/AnastasiadesCY">AnastasiadesCY and MustafaAkinci_1</a> today <a href="https://t.co/ruaYxoPMM1">pic.twitter.com/ruaYxoPMM1</a></p>&mdash; UN Geneva (UNGeneva) January 9, 2017

NOW: Greek Cypriot leader Nicos Anastasiades and Turkish Cypriot leader Mustafa Akinci arrive for #CyprusTalksUNGeneva</a> <a href="https://t.co/lcPJmY51d7">pic.twitter.com/lcPJmY51d7</a></p>&mdash; UN Geneva (UNGeneva) January 9, 2017

#NOW#Cyprus leaders MustafaAkinci_1</a> <a href="https://twitter.com/AnastasiadesCY">AnastasiadesCY pre-meeting in #Geneva under auspices of #UN SASG EspenBarthEide</a>. <a href="https://t.co/GQejhdXegX">pic.twitter.com/GQejhdXegX</a></p>&mdash; UN Cyprus (UN_CYPRUS) January 8, 2017

بخش های ترک نشین و یونانی نشین این جزیره از سال ۱۹۷۴ از یکدیگر جدا شده اند؛ پس از آن که ترکیه در واکنش به اشغالگری یونان، بخشی از شمال جزیره را تصرف کرد. نشانه های این جدایی به سال ها قبل از آن یعنی سال ۱۹۶۰ باز می گردد؛ زمانی که این جزیره استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد. در پی آن حکومت مستقل قبرس بر پایه مشارکت بخش های ترک و یونانی در اداره امور این جزیره اعلام موجودیت کرد و بریتانیا، یونان و ترکیه حق حاکمیت دولت قبرس را تضمین کردند.

ترک نشین های قبرس در شمال و یونانی نشین ها در جنوب جزیره ساکنند. تقسیم قدرت، تعیین مرزهای مالکیت ارضی و مساله امنیت از محورهای مورد بحث طرفین محسوب می شود. گرچه مذاکرات پیشین طرفین در این زمینه به نتیجه نرسید، اما آنها به نتیجه گفت و گوهای پیش رو امید بسته اند.

وضعیت ۳۰ هزار نیروی نظامی ترک مستفر در شمال قبرس هم از دیگر موضوعات مهمی است که انتظار می رود مذاکرات روز پنجشنبه را تحت الشعاع قرار دهد.

طرف یونانی خواهان آن است که تمامی این نیروها قبرس را ترک کنند. حال آنکه طرف ترک می گوید شماری از آنها باید باقی بمانند.

از سوی دیگر بریتانیا در این جزیره دو پایگاه استراتژیک دارد که از آنها برای عملیات نظامی علیه داعش استفاده می کند. با این حال لندن می گوید حاضر است از ۴۹ درصد مساحت این پایگاه ها صرف نظر کند.

بدهی است که هر توافقی بر سر آینده قبرس باید به همه پرسی دو بخش گذاشته شود. بازیگران سیاسی به انجام این همه پرسی در ماه ژوئن می اندیشند.

پیشتر برای این منظور همه پرسی ای در سال ۲۰۰۴ پیش بینی شده بود که با موافق ترک نشین ها و مخالفت یونانی نشین ها روبرو شد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل جدید سازمان ملل متحد امیدوار است که مذاکرات پیش رو به فرصتی تاریخی برای ساکنان دو بخش جداشده قبرس تبدیل شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنان سوئیسی برنده پرونده مهم تغییرات آب و هوایی در دادگاه حقوق بشر اروپا شدند

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد

سوئیسی‌ها در یک همه‌پرسی به افزایش میزان مستمری بازنشستگی رای دادند