پیش بینی های سینمایی درباره سال ۲۰۱۷ میلادی در زمان جنگ سرد

پیش بینی های سینمایی درباره سال ۲۰۱۷ میلادی در زمان جنگ سرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در فرهنگ عامه پیش بینی آینده یکی از موضوعاتی است که مرتب تکرار می شود و تصاویری از آینده ترسیم می شود گاهی به شکل ناراحت کننده ای دقیق است و گاهی به شکل خنده آوری…

آگهی

در فرهنگ عامه پیش بینی آینده یکی از موضوعاتی است که مرتب تکرار می شود و تصاویری از آینده ترسیم می شود گاهی به شکل ناراحت کننده ای دقیق است و گاهی به شکل خنده آوری غیرواقعی.

طی دوران جنگ سرد، هم اتحاد جماهیر شوروی و هم ایالات متحده تلاش کرده اند آینده را تصور کنند.

«در سال ۲۰۱۷» فیلمی از دوران جنگ سرد و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است. «مرد دونده» یکی از فیلم های هالیوودی پرفروش سال ۱۹۸۷ است.

One tells a story of reality TV in a collapsed world, the other an ordered universe in which man has control of everything including the weather. فیلم «مرد دونده» داستان برنامه های زندۀ تلویزیونی (تلویزیون واقع نما) را در دنیایی می گوید که از هم پاشیده است، و فیلم «در سال ۲۰۱۷» داستان دنیایی نظم یافته را که انسان کنترل همه چیز از جمله آب و هوا را در دست دارد.

فیلم «مرد دونده»۱۹۸۷

فیلم «مرد دونده» با شرکت آرنولد شوارتزنگر که بعدها فرماندار کالیفرنیا شد، با گمان پردازی هایی در باره آینده شروع می شود که به شکل حیرت آوری دقیق از کار در آمده، البته برخی فرضیات دور از ذهن و خنده آور است.

What would #Althusser make of this?…

2017 predicted in The Running Man? We're living in it https://t.co/NPtQfNxyvO via ConversationUK</a></p>&mdash; Jim Slaven (JimSlaven) January 3, 2017

فیلم با این واژه ها آغاز می شود: «در سال ۲۰۱۷ اقتصاد جهان از هم پاشیده است». این عبارت اینک در سال ۲۰۱۷، زیاد به گوش می خورد. پس از آن در فیلم گفته می شود که غذا، منابع طبیعی و نفت کم است.

در فیلم رژیمی تمامیت خواه با استفاده از دستگاهی رسانه ای که برای انقیاد مردم و از بین بردن مخالفان طراحی شده است «با مشت آهنین حکومت می کند».

داستان فیلم بر اساس رمانی نوشته استیون کینگ بر محور چیزی می گردد که امروزه جزء برنامه های زنده تلویزیونی نظیر «کارآموز» و سری فیلمهای «عطش مبارزه» طبقه بندی می شود.

Roses are red
The Beatles were a band
You know science fiction can be prescient like in THE RUNNING MAN pic.twitter.com/eq6aXZ2Ctl

— Nick Mamatas (@NMamatas) January 1, 2017

نکته حیرت انگیز این است که میزبان این برنامه تلویزیونی در فیلم «مرد دونده»، قدرتمندترین مرد دنیاست و به صورت شخصیتی دلقک گونه و ترسناک تصویر شده است که مردم را در حالی که مشغول تماشای زندانیان سیاسی هستند و باید تا دم مرگ با گلادیاتورهای دوران آینده بجنگند، با بیان شعارهای پوپولیستی به هیجان در می آورد. (آيا این داستان شما را به یاد کسی می اندازد؟)

Flyboard® Air Farthest flight by hoverboard (achieved on 30th April 2016… https://t.co/sGedMgOWdt

— wrath (@Wrath_01) December 27, 2016

در مجموع چیزی که فیلم به درستی پیش بینی کرده این هشدار جورج اورول است که وقتی مرزهای سرگرمی و اخبار را پدیده موسوم به «اینفوتینمنت» مغشوش کند، به اجرا درآوردن خواستهای سیاسی چقدر ساده می شود.

Happy 2017! Remember, The Running Man was set this year. Things are looking up! #nye2016pic.twitter.com/ASqear3nyS

— Will Perkins (@WilliamHPerkins) January 1, 2017

قدرت گرفتن پوپولیسم با گرایش راست، باعث شده است که برخی مفسران از شروع دوران «پساحقیقت» سخن بگویند. در فیلم یکی از زندانیان حرف مشابهی می زند: «این روزها حقیقت زیاد طرفدار ندارد.»

آگهی فیلم را می توانید در این لینک ببینید

«در سال ۲۰۱۷»

امسال صدمین سالگرد انقلاب بلشویکی است. فیلم «در سال ۲۰۱۷» فیلمی از دوران شوروی سابق است که شرکت «دیافیلمز» در سالهای دهه شصت میلادی آن را ساخته است.

در این فیلم نیز مانند فیلم «مرد دونده»، سکانسهایی درباره پیش بینی آینده وجود دارد که امروز سخت تاثیرگذار است. فیلم در عین حال پر از حدس و گمان هایی است که هنوز از آزمون زمانه بیرون نیامده است. مهمترین آن، انتظار خوشبینانه برای ظهور دوباره آرمانشهر اتحاد شوروی پر قدرت است.

شخصیت های فیلم طی چند دقیقه با «قطار هسته ای» از دریای سیاه به سیبری سفر می کنند. پدر شخصیت اصلی فیلم هواشناسی است که می تواند وضعیت آب و هوایی را کنترل کند و تغییر دهد.

زمانی که در اتحاد جماهیر شوروی سابق، ماهواره های اسپوتنیک ۱ و ۲، نخستین حیوان را به فضا فرستاد، و زمانی که یوری گاگارین اولین فضانورد به فضا رفت به آسانی می تواند دید که این خوش بینی نسبت به فناوری چه علتی دارد.

In the year 2017فیلم ماجراهای ایگور را دنبال می کند که بچه مدرسه ای است و همراه با خانواده اش از پیشرفت های فناوری که یک صد سال حکومت اتحاد شوروی سابق برای آنها به ارمغان آورده است بهره می برد. اوج پایانی فیلم نجات جان صدها انسان بیگناه به دست پدر ایگور و به کمک نیروگاهی است که پرواز می کند و با آن می توان وضعیت آب و هوا را کنترل کرد.

آگهی

یکی از چیزهایی که فیلم را برای بیننده امروزی حیرت انگیز می کند این است: آخرین بازماندگان امپریالیستها که در جزیره ای دورافتاده پنهان شده اند سلاحی هسته ای و ممنوع را آزمایش می کنند و انفجاری با قدرتی بی سابقه رخ می دهد که تمام جزیره را نابود کرده و در سراسر سیاره زمین اختلالات اقلیمی به وجود آورده است.

وسایل و اشیائی که در فیلم دیده می شود که بخشی از پیش بینی های باورنکردنی فیلم است، مثلا یک جور «تله ویدئو تلفن» که به فیس تایم و کامیپوتر مجهز به اسکایپ شباهت دارد، یا وسیله ای شبیه به یخچال هوشمند و یا وسیله ای مانند خودروی بدون راننده.

یکی از چیزهایی که در فیلم «در سال ۲۰۱۷» خیلی به آن پرداخته شده است، ترابری هسته ای است، که با توجه به این مسئله که خط هوایی ملی «آئروفلوت» درزمان فروپاشی شوروی بزرگترین خط هوایی دنیا بود، و نیز توسعه موفقیت آمیز راه آهن در دوران شوروی سابق، جای تعجب ندارد.

آنچه در فیلمهای «مرد دونده» و «در سال ۲۰۱۷» مشترک است نگرانی ها درباره منابع رو به پایان سیاره زمین، رخدادهای مرگبار آب و هوایی، و تهدید افراط گرایی سیاسی است. با قدرت گرفتن تمایلات فاشیستی در سراسر اروپا و خطر تغییرات آب و هوایی که آینده انسان را تهدید می کند شاید سازندگان این فیلمها به سبک و سیاق خودشان، در پیش بینی آینده به حقیقت نزدیک بوده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرگئی خروشچف، فرزند رهبر شوروی سابق به ضرب گلوله در آمریکا جان باخت

زنبورها و شامپانزه‌ها؛ از نابغه‌های کوچک روی زمین چه می‌دانیم؟

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد