ساخت بلندترین برج خورشیدی دنیا در صحرای اسراییل

ساخت بلندترین برج خورشیدی دنیا در صحرای اسراییل
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کارشناسان اسراییلی می گویند سرگرم ساخت بلندترین برج خورشیدی دنیا هستند.

آگهی

کارشناسان اسراییلی می گویند سرگرم ساخت بلندترین برج خورشیدی دنیا هستند. به گفته سازندگان، بلندی این برج واقع در صحرای «نگب» (صحرای خشک) و در نزدیکی شهر بعر شعب به ۲۵۰ متر می رسد. این برج که تا کنون تا ارتفاع ۸۰ متری ساخته شده است هسته مرکزی یک مزرعه خورشیدی و در نهایت یک نیروگاه با انرژی تجدید پذیر است. در این مزرعه پنجاه هزار صفحه آینه ای از دشت خاکی سربر آرورده اند و مساحت هر کدام یک کیلومتر مربع است.

اران گارتنر، مدیر عامل شرکت سازنده به نام «مگالیم پاور با مسئولیت محدود» (MEGALIM POWER LTD) می گوید: «نیروگاه ما در واقع «انرژی خورشیدی متراکم» است. در این نیروگاه پنجاه هزار آینه خورشیدیاب داریم که برابر با یک میلیون متر مربع سطح بازتابی است. این صفحه های بازتابی همه انرژی خورشیدی را در برج خورشیدی جمع می کنند. بلندی این برج خورشیدی در نهایت به ۲۵۰ متر می رسد و بلندترین برج دنیا خواهد بود. در نوک آن دستگاه بویلری قرار می دهیم که اشعه خورشید را جذب کرده، آب را گرم و به بخار تبدیل می کند و به کمک آن توربین معمولی نیروگاه انرژي را به حرکت در می آورد.»

براساس پیش بینی این مهندسان، نیروگاه امسال و یا اوایل سال ۲۰۱۸ تکمیل می شود. به گفته آنها نیروگاه خورشیدی روزانه قادر به تولید ۳۱۰ مگاوات برق برای تامین انرژی ۱۳۰ هزار واحد خانه و بربار با پنج درصد جمعیت اسراییل است.

آقای گارتنر، مدیر عامل شرکت می افزاید تنها دلیل تعیین کننده بلندی برج مساحت زمین زیرپوشش آینه های خورشید یاب است. او می گوید: «دلیل اینکه برج خورشیدی ما بلندرین برج دنیا است رقابت با بقیه یا رکورد شکستن نیست بلکه بدلیل ضریب تراکم آینه ها در دشت خورشیدی است. هر چقدر آینه های خورشیدیاب را نزدیکتر بهم قرار دهیم، بلندی برج بیشتر می شود تا بین ردیف آینه ها اختلال پیش نیاید. دولت اسراییل از ما خواسته است تا برای تولید برق در واحد سطح، از زمین حداکثر بهره برداری را بکنیم. به همین دلیل ارتفاع برج اینقدر زیاد شده است.»

با وجود اقلیم آفتابی برای تبدیل به انرژی خورشیدی، اقتصاد اسراییل عمدتا بر سوخت فسیلی متمرکز است. کارشناسان می گویند وضعیت آب و هوایی طبیعی زمینه مناسبی برای توسعه پروژه های انرژی خورشیدی است ولی مقررات دست وپا گیر اداری و محدودیت های دولتی موجب شده تا این کارشناسان دانش خود را به کشورهای دیگری ببرند. آلمان با دمای متوسط بسیار پایینتر از اسراییل و تابش کمتر خورشید در سال، موفق به تولید انرژی خورشیدی قابل توجهی شده است. یک کارشناس در این زمنیه می گوید: «کشورهایی مانند آلمان که ۳۵ درصد کل انرژی شان از منابع تجدیدپذیر تامین می شود و در اسراییل تنها به دو و نیم در صد می رسد. مقررات اداری برای بهره برداری از انرژی خورشیدی در اسراییل در حد قابل توجهی کمتر شده با این حال اسراییل برای افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر تلاش کافی نکرده است.»

با درنظر گرفتن پروژه های کلان انرژی خورشیدی و تعیین هدف تامین ده درصد انرژی مورد نیاز از منابع تجدیدپذیر، کارشناسان می گویند بنظر می رسد این کشور در مسیر مناسبی قرار گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتریشی‌ها بلندترین سازه هیزمی جهان را برپا کردند

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما