انتخابات آینده و موقعیت رهبری ایران پس از مرگ هاشمی، گفتگو با احمد سلامتیان

انتخابات آینده و موقعیت رهبری ایران پس از مرگ هاشمی، گفتگو با احمد سلامتیان
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری سابق ایران و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با آنکه حتی بعد از واکنشهایش به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ در انزوای سیاسی قرار گرفته بود، همچنان یک وزنه مهم در جمه

آگهی

اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری سابق ایران و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با آنکه حتی بعد از واکنشهایش به سرکوب معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ در انزوای سیاسی قرار گرفته بود، همچنان یک وزنه مهم در جمهوری اسلامی ایران به حساب می آمد. مرگ ناگهانی او بسیاری را نسبت به روند اوضاع در ایران نگران کرده است. در این باره ، ماریا سرسالاری، مدیر یورونیوز فارسی با احمد سلامتیان، تحلیلگر سیاسی و نماینده سابق مجلس ایران گفتگویی انجام داده است:

یورونیوز: آقای سلامتیان، انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار است در اردیبهشت ماه آینده برگزار شود، بخودی خود انتخابات حساسی است، مرگ آقای رفسنجانی معادلات پیش از این انتخابات را چگونه تغییر خواهد داد؟

احمد سلامتیان: شخص آقای رفسنجانی یکی از عمده ترین پشتیبانان آقای روحانی بوده است. بترتیبی که تا حدی بعضی آقای روحانی را به یک نوعی یک آقای رفسنجانی جوانتر در داخل جمهوری اسلامی دیده بودند. از این جهت می شود گفت بدنه اجتماعیی که قبلا از آقای رفسنجانی پشتیبانی کرده است، امروز کاملا پشت سر آقای روحانی است.

بنابر این من از نقطه نظر حمایت عمومی برای آقای روحانی درانتخابات آینده، فوت آقای رفسنجانی را مساله ناگوار اما بدون عواقب منفی برای ایشان می دانم و حتی می گویم اجماعی که امروز بوجود آمده، امروز آن بدنه اجتماعی را در پشت سر آقای روحانی یکپارچه تر می کند.

یورونیوز: آقای رفسنجانی در جلسه فوق العاده مجلس خبرگان رهبری نقش کلیدی برای رسیدن آقای خامنه ای به رهبری داشت، اما راه این دو دوست سابق طی سالهای گذشته از هم جدا شده بود. شما بلافاصله پس از انقلاب ایران با این دو شخصیت در مجلس همدوره بودید. درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی، آقای خامنه ای را در چه موقعیتی قرار خواهد داد؟

احمد سلامتیان: همگان با درنظر گرفتن شایعاتی که در مورد بیماری آقای خامنه ای وجود داشت منتظر این بودند که ببینید نقش آقای رفسنجانی در فردای فقدان احتمالی آقای خامنه ای چه خواهد بود. سرگذشت خواسته است که عکس این وضعیت باشد. می شود گفت که مساله جانشینی آقای خامنه ای اگر در این دوره خبرگان بخواهد مطرح بشود، بیشتر در گروی تناسب قوای سیاسی کلی بین نهادهای انتخاباتی و نهادهای ناشی از ارگانهای امنیتی و نظامی و همچنین تنش بین المللی پیرامون ایران خواهد بود.

یورونیوز: در حالی که ریاست جمهوری آینده دونالد ترامپ بسیاری را در مورد تغییر نوع رویکرد ایالات متحده آمریکا نسبت به ایران نگران کرده است، مرگ آقای رفسنجانی چه تاثیری بر رفتار ایران در عرصه سیاست خارجی می تواند بگذارد؟

احمد سلامتیان: واقعیت عبارت از این است که خود فقدان آقای رفسنجانی آقای خامنه ای را در صحنه تعادل قوای داخلی و بین المللی یکه تاز خواهد کرد، تنها خواهد بود. و معلوم نیست که آقای خامنه ای در آینده بطوری ناگزیر نباشد که لنگر و تعادلی را که خود آقای رفسنجانی هم در تدوین سیاستهای نظام در مقابله با مواضع سخت تری که ایشان می گرفته، ایجاد می کرده، خودش بعهده بگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشته شدن ۹ نفر در یک تصادف؛ مرگبارترین حادثه رانندگی نوروزی ایران رخ داد

پایان کار احمد جنتی؛ رئیس آینده مجلس خبرگان رهبری کیست؟

آتیلا پسیانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درگذشت