درخواست تحریم فوتبال ایران به دلیل اجرای اعدام در ورزشگاهها

درخواست تحریم فوتبال ایران به دلیل اجرای اعدام در ورزشگاهها
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان غیر دولتی فرانسوی «با هم علیه اعدام» (ECPM) خواستار تحریم فوتبال ایران به دلیل اجرای اعدام در استادیوم های فوتبال شده است.

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در پی درخواست این سازمان حقوق بشری با انتشار نامه ای، اجرای اعدام در استادیوم های فوتبال در ایران را محکوم و این عمل را نقض کرامت ذاتی انسان دانسته و وعده داده است که این موضوع را با مقامات فدارسیون فوتبال ایران در میان بگذارد.

خبرگزاری های ایران از جمله ایسنا روز پنج شنبه این خبر را منتشر کرده اند.

روز سه شنبه ۱۰ ژانویه سایت فرانسوی SOfoot با انتشار گزارش «استایوم های مرگ» به موضوع اعدام در استادیوم های ورزشی در ایران پرداخت. به گفته نویسنده این گزارش، فیفا که اخیرا بندی به اساسنامه خود برای توجه به حقوق بشر افزوده، وعده داده است موضوع اجرای اعدام در استادیوم های فوتبال را با فدراسیون فوتبال ایران در میان بگذارد.

در گزارش سایت SOfoot به اجرای یک مورد اعدام در استادیوم فوتبال در نی ریز استان فارس در صبح ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ (اول شهریور ۱۳۹۵) با حضور جمعی از مردم اشاره شده است. به نوشته این سایت در سال ۲۰۱۵ از ۹۶۹ مورد اعدام در ایران، ۵۷ مورد در فضای عمومی با حضور مردم برگزار شده است.

Les terrains de #foot ne doivent pas servir à exécuter, mais à éduquer, insérer ou prendre/donner du plaisir. La… https://t.co/WgGkdkM5X3

— LaBAP (@LaBAP_org) January 12, 2017

بدنبال اجرای این اعدام در نی ریز فارس، رافائل شنوی هازان مدیر سازمان غیر دولتی فرانسوی «با هم علیه اعدام»(ECPM) در نامه ای که پایان ماه سپتامبر گذشته به فیفا نوشته، آورده است «فیفا نمی تواند بگوید که این موضوع به آنها ربطی ندارد. اگر من بازیکن بودم، امکان نداشت که در مکانی بازی کنم که یک انسان را در آنجا به دار آویخته اند.»

رافائل شنوی هازان در واکنش به نامه فیفا در محکومیت اجرای اعدام در استادیوم های فوتبال گفته است: «خوشحالیم که ماده ۳ اساسنامه فیفا به آنها قدرت اقدام می دهد و اینکه فیفا متعهد شده با فدراسیون فوتبال ایران گفتگو کند و ما منتظریم که فیفا تحریم های واقعی علیه ایران تصویب کند مانند حذف ایران از رقابت های بین المللی.»

ایران در کنار عربستان سعودی، کره شمالی از معدود کشورهایی هستند که هنوز اعدام در ملاء عام را اجرا می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران یک نفر را به اتهام ارتباط با «موساد» و انجام حمله پهپادی در اصفهان اعدام کرد

ایران چهار نفر را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» اعدام کرد

واکنش‌ها به اعدام محمد قبادلو؛ وکیل پرونده از قوه قضائیه برای مناظره علنی دعوت کرد