گفتگوی یورونیوز با رئیس جمهور قبرس در مورد مذاکرات بخشهای ترک و یونانی این کشور

گفتگوی یورونیوز با رئیس جمهور قبرس در مورد مذاکرات بخشهای ترک و یونانی این کشور
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اِفی کوتسوکوستا، خبرنگار یورونیوز با نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهور قبرس در مورد مذاکرات سه روزه میان رهبران بخش ترک نشین و یونانی نشین قبرس و همچنین ترکیه، پیرامون مناقشات ارضی مناطق شمالی این کشور گف

آگهی

اِفی کوتسوکوستا، خبرنگار یورونیوز با نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهور قبرس در مورد مذاکرات سه روزه میان رهبران بخش ترک نشین و یونانی نشین قبرس و همچنین ترکیه، پیرامون مناقشات ارضی مناطق شمالی این کشور گفتگویی انجام داده است.

یورونیوز: قبل از مذاکرات شما انتظارات بالایی داشتید ولی در نهایت در جریان مذاکرات تنها طرف یونانی قبرس با طرح پیشنهادی کامل جلو آمد. آیا این بدین معناست که طرف مقابل خواستار راه حلی برای این موضوع نیست؟

نیکوس آناستاسیادس: «ابتدا بگویم که ما با انتظارات بالا در مذاکرات حاضر نشدیم. ما در ابتدا تنها به دنبال ایجاد گفتگو بودیم . و به این هدف رسیدیم. با توجه به تغییرات ارضی با ارائه نقشه، حتی اگر مخالف آن بودیم. اما این اولین بار است که چنین اتفاقی می افتد و با توجه به تضمین ها اولین بار است که ترکیه در گفتگویی شرکت می کند که در مورد لغو این تعهدات و خروج نیروهای این کشور است.»

یورونیوز: با توجه به ضمانت ها و مساله امنیت که بزرگترین چالش این مذاکرات بوده اند ما باز هم شاهد شکاف عمیقی میان دو طرف بودیم. آقای اردوغان اعلام کرد که نیروهای ترکیه هرگز حاضر به ترک قبرس نیستند و به عنوان تضمین باقی خواهند ماند. آیا شما همچنان به چشم انداز یافتن راه حل خوشبین هستید؟

نیکوس آناستاسیادس: «فکر می کنم که لازم نیست که در مورد این اظهارنظر هر چقدر هم که منفی باشد الان قضاوت کنیم. اما اگر در نهایت مواضع ترکیه به همین صورت باقی بماند بدین معنی است که آنها بدنبال راه حل نیستند و آن را نمی خواهند.»

یورونیوز: اتحادیه اروپا قصد اجرای نقش جدیدی در مذاکرات دارد و شما هم همین را می خواهد. اما با توجه به برخوردهای میان وزیر امور خارجه ترکیه و آقای یونکر، طرف ترک به نظر موافق نمی آیند. نظر شما چیست؟

نیکوس آناستاسیادس: «آن برخوردها در مورد این موضوع روی ندادند. اما در مورد مسائل کنونی، آنها بعنوان شرکت کننده یا علاقمند به موضوع یا حتی ناظر باید حضور داشته باشند. بنابراین من فکر نمی کنم لازم باشد ما توجه زیادی به این موضوع داشته باشیم. من از دید خودم بسیار خرسند هستم. نه فقط بخاطر حضور آنها که برای اولین بار در این موضوع بود بلکه برای مداخله اتحادیه اروپا نه در مورد موضوع مورد مناقشه دو طرف بلکه در زمینه حفظ اطمینان از اینکه نتایج بدست آمده در مورد ساختار دولتی و دولت ها با مسائل امنیتی و چهارچوب امنیت سیاسی اتحادیه اروپا سازگار باشد.»

یورونیوز: چند وقت تا رسیدن به راه حل مانده است؟ ماه ها و یا سال ها؟

نیکوس آناستاسیادس: «من فکر می کنم که چندین روز اما منکر سختی کار نیستم و برای همین می گویم که زودتر رسیدن به راه حل برای مردم قبرس بهتر است.»

ترک های قبرس بیش از چهل سال پیش تحت حمایت ارتش ترکیه در بخش شمالی این کشور اعلام استقلال کردند. و قبرس به دو بخش قبرس یونانی و قبرس ترک تقسیم شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با مصطفی اکینچی، رهبر ترک های قبرس درباره مذاکرات ژنو

برگزاری همه پرسی برای تعیین سرنوشت سیاسی جزیره قبرس

غزه در آستانه قحطی؛ کشتی کمک‌رسانی از قبرس به راه افتاد