علی مطهری: لاریجانی و ناطق‌نوری فهمیده‌اند حق با اصلاح‌طلبان است

علی مطهری: لاریجانی و ناطق‌نوری فهمیده‌اند حق با اصلاح‌طلبان است
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک نماینده مجلس ایران با انتقاد از تندروی‌هایی که «در سال‌های اخیر» در ایران شده می‌گوید هیچ آدم عاقل و باوجدانی نمی‌تواند درباره این تندروی‌ها قانع شود و به همین دلیل هم بوده که علی اکبر ناطق نوری، رئیس بازرسی دفتر رهبر ایران و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی فهمیده‌اند حق با اصلاح‌طلبان است.

به گزارش «عصر ایران» علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز شنبه ۲۵ دی ماه گفت: «تندروی همیشه بد است. از اول انقلاب تا امروز هم هرجا تندروی کرده‌ایم به انقلاب ضربه زده‌ایم. از طولانی کردن تسخیر سفارت آمریکا بگیرید تا قتل‌های زنجیره‌ای و توقیف همزمان چندین روزنامه و ممانعت از اظهار نظر منتقدان و احکام سنگین قضایی برای منتقدان سیاسی و تحریک دشمن برای وضع تحریم‌های اقتصادی و تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق موشک‌پرانی و ایجاد بهانه‌های حقوق بشری برای دشمن و هر معترضی را فتنه‌گر خواندن، همه اینها به انقلاب ما ضربه زده است. اینها انقلابی‌گری نیست، اقداماتی است که از روی کم‌عقلی یا هواهای نفسانی و کسب قدرت به هر وسیله ممکن است.»

آقای مطهری در پاسخ به این پرسش که «آیا همین تندروی‌ها دلیل نزدیکی بسیاری از اصول‌گرایان سنتی مانند ناطق نوری و علی لاریجانی به اصلاح طلبان بوده است؟» گفت: «دلیل نزدیک شدن این افراد به اصلاح‌طلبان عاقل بودن و زنده‌ بودن وجدان آنهاست، چون هیچ آدم عاقل و باوجدانی نمی‌تواند درباره تندروی‌های سالهای اخیر قانع شود. اینها فهمیده‌اند که در خیلی از موارد اختلافی، حق با اصلاح‌طلبان است و در سال‌های گذشته هم به آنها ظلم شده است.»


علی اکبر ناطق نوری ، رئیس دفتر بازرسی ویژه رهبر ایران

علی اکبر ناطق نوری از اعضای ارشد جامعه روحانیت مبارز است. وی در سال ۱۳۷۶ در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان چهره جریان سنتی نظام ایران رقیب محمد خاتمی بود و با اختلافی چشمیگر بازنده آن انتخابات شد. محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین ایران در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، تلویحا پسران اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری به فساد اقتصادی متهم کرد. آقای ناطق نوری که در حال حاضر رئیس دفتر بازرسی ویژه رهبر ایران است چندی قبل در انتقاداتی تند از قوه قضائیه گفته بود: «در ٣٧ سال گذشته در بسیاری از مسائل سیر قهقهرایی داشته‌ایم و با این وضعیت نمی‌توانیم ادعا کنیم که برای دیگران الگو هستیم.»

علی لاریجانی نیز از چهره‌های ارشد جناح راست سنتی در ایران بوده است که اختلافات او با محمود احمدی‌نژاد منجر به نزدیکی وی به اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان در ایران شده است. حمایت و نزدیکی علی لاریجانی که در حال حاضر رئیس مجلس شورای اسلامی است از حسن روحانی رئیس جمهور ایران و کمک به دولت یازدهم برای تصویب توافق هسته‌ای (برجام) در مجلس نهم، باعث شد تا برخی همفکران اصول‌گرای وی از لاریجانی انتقاد کنند.

#علی_مطهری: کسانی که مخالف آزادی بیان و حقوق شهروندی هستند، انقلابی نیستند / ناطق نوری و لاریجانی فهمیده‌اند حق با #اصلاح‌طلبان است/عصرايران pic.twitter.com/YrWAxXC1Qa

— روزنامه شهروند (@shahrvand_paper) January 14, 2017

اینکه همه باید مورد هجوم قرار گیرند مگر ولی‌فقیه، بیماری ماست

علی مطهری در بخش دیگری از گفتگوی خود با وب‌سایت عصر ایران گفت: «این پدیده که همه شخصیت‌ها باید کوبیده شوند مگر ولی‌فقیه، در واقع بیماری انقلاب ماست. حتی اگر رهبر انقلاب هم در مقام رهبری نبودند مورد هجوم واقع می‌شدند. قطعاً شهدای بزرگ انقلاب هم اگر شهید نمی‌شدند مورد هجوم واقع می‌شدند. چون برخی معتقدند برای رسیدن به قدرت از هر وسیله‌ای می‌شود استفاده کرد. در واقع آفتی که امروز انقلاب ما دچار آن شده است آفت بی‌تقوایی و هواپرستی و کم‌شدن خلوص نیت‌هاست.»

وی مقصر تندروی‌ها در ایران را برداشت غلط از اصل ولایت فقیه دانسته و گفته است: «بیشتر، اصول‌گراها مقصرند و یک ریشه آن برداشت غلط آنها از اصل ولایت‌فقیه و مقوله حفظ نظام و حساس نبودن نسبت به آزادی بیان و آزادی منتقد و مخالف و حقوق شهروندی است. ریشه دیگر آن قدرت‌پرستی است که برای آنکه رقیب سیاسی را از میدان به در کنند محدودیتها و محکومیتهایی برای او ایجاد می‌کنند که هرگز برای افراد گروه خود ایجاد نمی‌کنند و به اصطلاح رفتار دوگانه با گروه خود و گروه رقیب دارند و چون قوه‌قضائیه و نیروی نظامی در دست آنهاست دست بالا را دارند.»

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس دهم است. وی که فرزند مرتضی مطهری و برادر همسر علی لاریجانی رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی است، در سال‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ انتقادات تندی را متوجه نظام جمهوری اسلامی کرده است. نزدیکی نظرات سیاسی وی به اصلاح طلبان و نظرات فرهنگی و اجتماعیش به اصولگرایان باعث شده او را «اصلاح طلبی اصول‌گرا» بنامند. مطهری فضای آزادی بیان تا سال ۸۸ را قابل قبول می‌داند اما همواره می‌گوید که از سال ۸۸ فضای سیاسی ایران خیلی بسته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد

ایران و اسرائیل؛ چگونه دو کشور متحد به دشمنان قسم‌خورده تبدیل شدند؟