زنگنه: قیمت نفت بالا می‌رود و درآمد نفتی ایران به ۴۱ میلیارد دلار می‌رسد

زنگنه: قیمت نفت بالا می‌رود و درآمد نفتی ایران به ۴۱ میلیارد دلار می‌رسد
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

وزیر نفت ایران می‌گوید که «مطمئن است» قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند و درآمد نفتی ایران هم تا پایان امسال به ۴۱ میلیارد دلار برسد. براساس گزارش‌ها میانگین قیمت نفت خام سبک ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۵۳ دلار و ٢٢ سنت برای هر بشکه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران روز دوشنبه ۲۷ دی ماه گفت: «برآورد می‌شود تا پایان سال فروش نفت و میعانات به ۴۱ میلیارد دلار برسد. البته به این معنی نیست که ۴۱ میلیارد دلار وصولی داریم. زیرا وصولی با چند ماه تاخیر حاصل می‌شود اما آنچه در بودجه پیش‌بینی‌شده به طور مطمئن تحقق پیدا می‌کند.»

وی افزود: «قیمت نفت ۵۵ دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده است و از ابتدای ژانویه کشورها تولید خود را کاهش داده‌اند و مطمئنم عمده کاهش تولید توسط اوپک و غیر اوپک عملیاتی می‌شود و بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد خواهد شد و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. البته در حال حاضر هم قیمت‌ها رو به بالا بوده اما بیشتر می‌شود زیرا تاکنون افزایش قیمت‌ها ناشی از آثار روانی اوپک بوده اما از ابتدای ژانویه به بعد آثار فیزیکی تصمیم اوپک هم در بازار مشخص می‌شود.»

روز چهارشنبه دهم آذر ماه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت به منظور بالا بردن قیمت جهانی آن به توافق رسیدند. در توافق اوپک، عربستان پذیرفت تولید روزانه خود را از ۱۰ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه به ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و ایران هم اجازه پیدا کرد تولید روزانه خود را به سه میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه برساند. بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان، برنده این تصمیم اوپک را ایران دانستند.

کاهش قیمت نفت ایران در نخستین هفته سال ۲۰۱۷ https://t.co/bwIJkC4ArS

— خبرگزاری ایسنا (@isna_farsi) January 14, 2017

وزیر نفت ایران در ادامه سخنان خود گفت: «در ۹ ماهه سال جاری ۲۴ میلیارد دلار وصولی داشتیم و این چند ماه هم فکر می‌کنم وصولی خوبی داشته باشیم و آنچه در بودجه پیش‌بینی شده، تامین شود.» آقای زنگنه همچنین با تاکید بر اینکه پول نفت ایران بلوکه نمی‌شود گفت: «ما همه پول را دریافت می‌کنیم.»

خبرگزاری رویترز روز ۱۳ ژانویه نوشت که ایران در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۶ نزدیک به نیمی از ذخیره نفت روی آب خود را فروخته است و هم اکنون حدود ۱۳ میلیون بشکه نفت بدون مشتری ذخیره شده در تانکرها در خلیج فارس دارد.

در ماه‌های پیش از وضع تحریم‌ها، تولید نفت خام ایران اندکی کمتر از چهار میلیون بشکه در روز بود که در زمان تحریم‌ها به روزانه دو میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه تقلیل پیدا کرده بود. چندی قبل مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود که براساس دستور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران تولید نفت باید به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد