روحانی: مذاکره مجدد درباره برجام معنی ندارد

روحانی: مذاکره مجدد درباره برجام معنی ندارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «مذاکره مجدد درباره برجام معنی ندارد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار بلومبرگ درباره احتمال تصمیم دونالد ترامپ برای مذاکره مجدد درباره برجام گفت: «آقای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تا به حال اظهاراتی درباره برجام کرده که خوشحال نیست یا این توافق خوبی نیست و غیره. اینها بیشتر شعار است و بعید می دانم در مقام عمل وقتی وارد کاخ سفید شود، اتفاقی بیفتد چون این توافق دو جانبه نیست.»

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه «مذاکره مجدد که اصلا معنا ندارد» افزود: «مذاکرات مقدمه ای برای توافقی بوده و سالها طول کشیده. از سال ۱۳۸۲ شروع شده و مذاکرات مختلف در این دولت هم حدود دو و نیم سال به طول انجامیده که بر سر بند بند و کلمه کلمه توافق بحث شده است؛ مثل اینکه کسی بگوید پیرهنی که داریم می خواهیم تبدیل به پنبه کنیم و دوباره ریسندگی شود.»

رکس تیلرسون، نامزد دونالد ترامپ برای تصدی وزارت خارجه آمریکا هم هفته پیش و در جریان جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفته بود که درخواستی برای لغو توافق هسته‌ای با ایران نخواهد داد اما برجام را مورد بازنگری کامل قرار خواهد داد.

نکات مهم سخنان #حسن_روحانی رییس جمهوری ایران در نشست خبری

آقای روحانی بار دیگر به تصویب توافق هسته‌ای در قالب یک قطعنامه در شورای امنیت اشاره و بر الزام‌آور بودن آن تاکید کرد. مقام‌های مختلف دولت و به‌ویژه دیپلمات‌های ایرانی در ماه‌های گذشته و در برابر انتقادهای داخلی و تهدیدهای انتخاباتی ترامپ برای لغو برجام بارها این مورد را یادآوری کرده بودند.

رئیس جمهوری ایران در این نشست خبری با تمجید از دستاوردهای برجام برای اقتصاد ایران عملکرد دولت فعلی آمریکا در برابر تمدید قانون تحریم‌های ایران (موسوم به ایسا) از سوی کنگره را تایید کرد و گفت: «دولت آمریکا باید دو کار می کرد که با فشارهای جمهوری اسلامی ایران به آمریکا و ۱+۵ انجام شد. اول اینکه قانون تمدید ISA را که توسط کنگره انجام شد رئیس‌جمهور امضا نکرد، هر چند نمی گویم به وظیفه اش که وتو کردن بوده عمل کرده اما این اتفاق امضا نکردن هم خیلی نمی‌افتد. دوم اینکه بلافاصله این قانون را بلااثر کردند که اگر این کار را نمی کردند ما این جا آرام نمی نشستیم و خیلی برنامه ها داشتیم.»

حسن روحانی در پاسخ منتقدان آثار توافق هسته‌ای گفت: «اگر برجام اجرا نمی‌شد، تحریم‌ها به حالت قبلی باقی می‌ماند و تصاعدی پیشرفت نمی کرد درآمد نفتی امسال ما به حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان می‌رسید اما با اجرای برجام تا پایان این سال درآمد نفتی ما حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و اگر این پول را نداشتیم حقوق اقشار مختلف جامعه را از کجا باید تامین می‌کردیم؟» سیاستمداران، شخصیت‌ها و رسانه‌های محافظه‌کار ایرانی بارها از «ابراز ضعف» مقام‌های دولت روحانی نسبت به غرب به شدت انتقاد کرده اند.

رئیس جمهوری ایران در پاسخ به سوالی درباره احتمال رد صلاحیت وی برای انتخابات ریاست جمهوری امسال گفت: «روابط ما با شورای نگهبان همیشه خوب بوده، ما را با شورای نگهبان درنیاندازید.»

در ابتدای این نشست خبری، حسن روحانی از حضور گسترده شهروندان در مراسم تشییع جنازه و تذفین اکبر هاشمی رفسنجانی، تقدیر کرد.

ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه الجزیره در خصوص خروج از بحران سوریه و برگزاری اجلاس آستانه، از آتش‌بس میان دولت و شورشیان استقبال کرد و گفت: «همه تلاش ما این است که قدم اول در آستانه، قدم پایانی نبوده بلکه آغازی برای پایان یافتن مسائل سوریه باشد.»

رئيس جمهوری ایران همچنین درباره روابط پرتنش میان این کشور و عربستان گفت: «ایران قصد دخالت در مسائل داخلی عربستان را ندارد و نمی خواهد این کشور در منطقه حذف شود. اما وقتی به کشورهای همسایه خود حمله و مداخله می‌کند و تروریست ها از منابع آن‌ها استفاده می‌کنند مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین اگر عربستان تصمیم هایی اتخاذ کند ما نیز حاضریم به عربستان کمک کرده و در کل منطقه ای با ثبات و وحدت بیشتر ایجاد کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه و سوریه وضع کرد

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟