مکزیک در آستانه مراسم تحلیف ترامپ

مکزیک در آستانه مراسم تحلیف ترامپ
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کشور مکزیک از مراسم تحلیف دونالد ترامپ استقبال نمی کند.

آگهی

کشور مکزیک از مراسم تحلیف دونالد ترامپ استقبال نمی کند. بسیاری در این کشور از پیامدهای به قدرت رسیدن وی در ایالات متحده بیمناک اند. گرچه هنوز ماهیت اقدامات آقای ترامپ در این زمینه ناروشن است اما وعده های انتخاباتی او برای مکزیکی ها چندان دلگرم کننده نبوده است.

ایزیدرو مورالس، تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین در این باره می گوید: «کافی است ترامپ بخواهد مالیات اجناس صادراتی ما به کشورش را بالا ببرد، تا ما یک ریزش عظیم سرمایه داشته باشیم. ما بسیار شکننده هستیم.»

دونالد ترامپ وعده داد که پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا (NAFTA) را بازنگری کند. این پیمان اجازه می دهد تولیداتی نظیر اتومبیل بدون تعرفه گمرکی (به ویژه از مکزیک و کانادا) وارد ایالات متحده شود.

آقای ترامپ خواستار وضعِ مالیات ۳۵ درصدی برای خودروسازان آمریکایی شده که کارخانه های خود را علاوه بر آمریکا در مکزیک مستقر کرده اند تا آنان ناگزیر شوند فرصتهای شغلی را به ایالات متحده برگردانند.

بازرگانی و تولید تنها مسائل مورد بحث در رابطه دونالد ترامپ و مکزیک نیست. او از آغاز کارزارش وعده داد که میلیونها مهاجر غیرقانونی مکزیکی را باز خواهد گرداند. وی همچنین اعلام کرد دیواری در مرز این کشور خواهد کشید و دولت مکزیک را وادار خواهد کرد هزینه آن را بپردازد.

ایزیدرو مورالس در این زمینه می افزاید: «عودت دادن مهاجران غیرقانونی همچنان در کار خواهد بود اما مانند دوره اوباما. شاید کمی بیشتر شود، اما گمان نمی کنم بشود سه میلیون نفر را چنانکه او (ترامپ) گفته است به مکزیک عودت داد زیرا پلیس هم ظرفیت کافی برای چنین کاری ندارد.»

دونالد ترامپ در حالی در ایالات متحده به قدرت می رسد که مکزیک با اقتصادی راکد و تورمی رو به رُشد دست به گریبان است. مکزیک در تلاش است تا هر چه زودتر بابِ مذاکره را با دولت ترامپ باز کند، کاری که به باورِ تحلیلگران، بهترین گزینه پیش روی این کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سناتور صریح اللهجه و دوچرخه‌سوار در مکزیک به عنوان نامزد مخالفان دولت انتخاب شد

مکزیک پس از چند سال بالاخره خریدار جت لوکس ریاست جمهوری را پیدا کرد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آنچه باید پیش از شروع محاکمه کیفری ترامپ بدانیم