ترامپ صدور ویزا برای اتباع چند کشور از جمله ایران را محدود می کند؛ خطر در کمین پناهجویان استرالیا

ترامپ صدور ویزا برای اتباع چند کشور از جمله ایران را محدود می کند؛ خطر در کمین پناهجویان استرالیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان و مشاوران دونالد ترامپ گزارش کرد که رئیس جمهوری آمریکا صدور ویزا برای اتباع کشورهای ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن را به صورت موقت، تعلیق خواهد کرد.

منابع آگاهی که نخواستند نامشان فاش شود می‌گویند که انتظار می‌رود آقای ترامپ روز چهارشنبه چند «فرمان اجرایی» شامل ممنوعیت موقت برای ورود پناهندگان و تعلیق صدور ویزا برای اتباع ایران و شش کشور دیگر خاورمیانه و آفریقا را امضا کند.

نظام حقوقی «ریاستی» ایالات متحده آمریکا به رئیس‌جمهوری این کشور اجازه می‌دهد تا در موارد ضروری، بدون جلب نظر کنگره، تصمیماتی را اتخاذ و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند.

آقای ترامپ در صفحه توییتر خود نوشته: فردا روز بزرگی برای امنیت ملی خواهد بود. در میان خیلی چیزهای دیگر، ما دیوار را خواهیم ساخت.

Big day planned on NATIONAL SECURITY tomorrow. Among many other things, we will build the wall!

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 25 janvier 2017

انتظار می‌رود آقای ترامپ دستور جنجال برانگیز ساخت دیوار در مرز کشورش با مکزیک را برای کاهش مهاجرت غیرقانونی صادر کند. وی پیشتر گفته بود که دولت مکزیک باید هزینه ساخت این دیوار را بپردازد.

مقابله با ورود مهاجران و پناهجویان، به ویژه مسلمانان یکی از وعده‌های انتخاباتی آقای ترامپ بود. وی گفته بود که جلوگیری از ورود مسلمانان به خاک آمریکا، این کشور را از خطر «حملات تروریستی جهادگرایان» مصون خواهد کرد.

در حالی که در دوره کارزارهای انتخاباتی دیدگاه‌های «بیگانه‌ستیز» و «اسلام‌ستیز» آقای ترامپ از سوی بسیاری از رسانه‌ها و فعالان سیاسی-مدنی به سخره گرفته می‌شد، هم‌اکنون وی رئیس‌ جمهور آمریکا است و جدیت خود را برای اجرایی کردن این دیدگاه‌ها، دست‌کم در چهار سال آینده نشان داده است.

توافق مهاجرتی آمریکا-استرالیا در معرض فروپاشی است

همزمان با انتشار این خبر یک مقام سازمان ملل نسبت به احتمال لغو معاهده سال گذشته میان آمریکا و استرالیا درباره پناهجویان هشدار داد. در ماه نوامبر سال گذشته، واشنگتن با کانبرا برای اسکان حدود ۴۰۰ تن از پناهجویان بلاتکلیف جزایر مانوس در پاپوآی گینه نو و نائورو در اقیانوس آرام، توافق کرد. بسیاری از این پناهجویان، ایرانی هستند.

کاترین ستوبرفیلد، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، در این باره گفت: «زنان، مردان و کودکان پناهجو دیگر نمی‌توانند صبر کنند. هر تاخیری در وضعیت انتقال و اسکان مجدد پناهجویان از منظر حقوق بشری بسیار نگران‌کننده است.»


سازمان‌های غیردولتی می‌گویند دست‌کم ۱۱۶۱ پناهجو در جزایر اقیانوس آرام اسکان داده شده اند.

این احتمال وجود دارد که آقای ترامپ همانطور که آمریکا را به سرعت از پیمان تجاری ترانس‌پاسیفیک خارج کرد، معاهده سال گذشته مربوط به پناهجویان میان آمریکا و استرالیا را هم لغو کند؛ در صورت بروز چنین وضعیتی، سرنوشت ۱۱۶۱ پناهجوی بلاتکلیف این جزایر، بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت. بهروز بوچانی، یکی از پناهجویانی که سه سال است در مانوس به سر می‌برد به خبرگزاری رویترز گفت: «همین الآن هم امیدی به این که آمریکا ما را بپذیرد نداریم. اگر آن‌ها ما را قبول نکنند، استرالیا موظف به پذیرش ما است.»

دولت محافظه‌کار مالکوم ترنبول استرالیا، سیاست شدیدا سختگیرانه‌ای در قبال پناهجویان دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است

واکنش وزارت امور خارجه ایران به سفر بازیگر آمریکایی فیلم‌های پورن؛ ویتنی رایت چگونه به تهران رسید؟